lördag 2 juni 2012

Jag bryter ihop....

Det var tungt igår...och det är även tungt idag....
Jag ringde Anna igår kväll och grät i telefonen hur länge som helst....det kändes som att det inte fanns något slut på tårarna.
Det kändes kalt på huvudet och det är så tomt.
Peruk i all ära, tur att det finns, men det är ändå något som fallit bort från mig som är jag.
Eller rent krasst kan jag nästan undra vad som är kvar av mig.

Påse på magen, urinerar blod och har gjort det i snart två veckor, ont som fan i kroppen (även om jag pillar i mig medicin), ärr som går praktiskt taget nerifrån muffen och upp över naveln, mår illa om vartannat, trött, ledsen, inget hår...Jag har inget som är kvinnligt kvar...bokstavligt talat eftersom livmoder, äggstockar och äggledare är bortopererat. Jag har ingen hormonproduktion kvar och det visar sig på många olika sätt. Då tänker jag inte bara på svettningar och klimakiteriet. Det finns många andra saker som involveras i det kapitlet också.

Jag bryter ihop!

Ändå finns det en del av mig som driver mig till att detta inte ska knäcka mig, jag ska leva som jag vill och inte som sjukdomen tillåter.

Jag äter så mycket medicin att jag knappt kan hålla reda på vad som är vad och när det ska tas när. Jag är inne i en period igen när jag äcklas av att bara se skiten.

Svårt att sova i natt, dels för att jag hade så ont i kroppen att jag inte visste vart jag skulle ta vägen men också för att det krasade och kändes så obehagligt mot kudden.

Det känns som om någon har spänt fast mig i en riktigt helveteskarusell och jag kan inte göra annat än att hålla mig i och hänga med. Jag hatar karuseller så det är inte en känsla som är hissnande och/eller av lycka utan mer av rädsla, skräck om vad väntar bakom nästa krön/backe/sväng. Jag är förlitad på att det finns människor som kan sitt jobb och att de cytostatika mediciner de ger mig ska ta död på allt som ska tas död på...och lite till.


10 kommentarer:

  1. Usch, fy jag önskar att jag kunde få allt det hemska att försvinna :( Jag tänker på dig och önskar dig allt gott!

    My

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja My, det är tunga dagar emellanåt men det finns också ljusa stunder som jag tar vara på och njuter av. Allt är inte nattsvart fast det känns så ibland.
      Kram

      Radera
  2. Jag känner med dig!
    Man behöver även ge sig tid att sörja! Sörj ditt hår! Ger du dig inte tillåtelse att sörja kan det bli det som tär på dig!
    Hoppas du i din sorg ser ljust framåt! Det som är är det som snart varit och det som kommer är snart här!
    Du är en stark och positiv tjej och du klarar dig genom detta och kommer bli ännu starkare! Ta vara på dig!
    Stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sörja är precis vad jag har gjort och kommer att göra. Det är så mycket som hänt, på egentligen kort tid, och det är svårt att acklimatisera sig till den nya tillvaron.
      Tack Pernilla för dina stärkande ord....värme till dig!
      kram

      Radera
  3. Jag känner så med dig Nina....vad du går igenom...men om det är någon som ska klara av detta så är det du! Det är jag övertygad om, styrkekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta,
      jag tror att alla människor som hamnar i en livsavgörande situation alltid väljer livet om de har något att kämpa för. Jag har massor omkring mig att kämpa för och jag vet att jag kommer gå både starkare och mera insiktsfull ut ur detta.
      Stor kram och tack för att du skickar några värmande ord emellanåt

      Radera
  4. Läser och gråter...du kommer klara detta Törnström...
    Du är mina tankar varje dag.
    Massor av varma kramar till dig Ninis från Majsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Majsan, jag har också gråtit floder och det är viktigt att tömma alla depåer när det rinner över. Har också svårt att läsa det jag själv skriver för det är så känslosamt och det gör så ont.
      Stor kram till dig och hoppas vi kan ses och krama om varandra om du kommer till Norrköping i sommar

      Radera
  5. Hemskt att läsa vad du måste gå igenom, jag lider med dig och tänker på dig. Skönt att höra dock att du bestämt dig för att det ska gå bra. Du är en av de starkaste, trevligaste och mest inspirerande människor jag träffat, med den energi du har så är jag också övertygad om att 2013 kommer bli ett bra år för dig.
    Stor kram från Mia Vargö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh hej Mia!
      Vad glad jag blir av det du skriver, tack :o)
      Stor kram tillbaka

      Radera