söndag 29 juni 2014

Tumörerna har inte svarat på cellgifterna

Efter att ha haft en mysig vecka med Leo, Elle och hennes dotter Molly, var det med sorg i hjärtat jag vinkade av henne på torsdag eftermiddag. Vi insåg båda två att det kanske var sista gången vi sågs. Hela eftermiddagen och kvällen gick jag omkring som i dimma och jag kunde inte rå för att tårarna rann hela tiden.
Tyvärr fick jag tarmvred och kräkningar under deras besök men vi hade det gott ändå och jag orkade med besök i Söderköping och en tur på Göta kanal.
Veckan avslutades i fredags med ett besök på onkologen.
Jag skulle få svar på röntgen som jag hade gjort veckan därpå.
Tyvärr var det inga goda nyheter.

Jag började grina så fort läkaren öppnade munnen. Jag fattade på hennes ansiktsuttryck att allt inte stod rätt till. Trots en ihållande och intensiv cellgiftsbehandling har tumörerna inte krympt. Tvärt om, de har ökat. Det positiva är att de inte har ökat så mycket men cellgifterna har inte gjort den verkan som dom förväntades göra.
Herregud, det kommer aldrig ta slut vet jag att jag tänkte för mig själv.
Mamma var med och ställde lite frågor, själv kände jag åter igen att rullgardinen drogs ner och det blev ännu en gång nattsvart. Undra hur många gånger jag har funderat på döden under den här tärande sjukdomstiden?
Jag blev kvar på onkologen hela dagen för mitt HB var lite lågt och jag behövde lite nytt blod för att pigga på mig lite. Det var skönt att mamma fanns där för jag grät hejdlöst. Man ska vara så stark hela tiden och man ska kämpa och inte ge upp....
Undra hur mycket cellgifter min kropp orkar med innan den blir immun?

I höst har jag återigen fått tid på Vidarkliniken. Jag hoppas jag får hålla mig så pass fräsch så jag kan komma dit. Egentligen skulle det vara skönt om jag fick tid nu, det kan hända så mycket på de här månaderna och jag vill verkligen komma dit och få ta del av allt gott dom kan erbjuda i form av alternativ medicin. Bara omgivningarna gör frid i själen och det skulle vara härligt att byta lite miljö. Det som är synd är att inte Leo kan följa med. Det skulle vara härligt att hitta ett ställe dit jag kan åka tillsammans med honom där det finns en mera professionell inriktning på cancer. Det måste ju finnas en uppsjö av barn och ungdomar som har cancersjuka ensamstående föräldrar där de skulle må gott av att träffa människor i liknande situation.

Jag har planerat Barcelona i oktober tillsammans med Leo men det är lite osäkert eftersom jag inte vet hur min status är riktigt än. Jag har blivit beviljad pengar från Ståhls stiftelse till mig och sonen för att åka till Sitges (det ligger utanför Barcelona). Där kommer Micke och Alfonso tillsammans med Anna att ta hand om oss och jag har fått ett härligt och energipåfyllande program på fem dagar. Jag håller tummarna för att det går igenom.

CancerRehabfonden (http://www.cancerrehabfonden.se/) har också en del rehabilitering som man kan söka till. Jag har sökt dit för en rehab till dom som lever med kronisk cancer. Det är på ett ställe i skåne som heter Lydiagården. Man får ta del av föreläsningar, samtal och andra aktiviteter. Det tillfället som jag var intresserad av är i november och även där hoppas jag att jag är så pass pigg så jag orkar.

I morgon ska det börjas renoveras i sonens rum. Jag har sålt alla hans möbler på blocket utom sängen :) Det har gjort att det inte varit så jobbigt att tömma rummet. Om det är någon som har en Malm-byrå i svart som ni vill bli av med så hör gärna av er, jag köper den bums!
Jag fick lite blodad tand när det gäller att sälja grejer. Nu har jag börjat tömma förrådet i källaren och sakta men säkert göra mig av med det jag inte behöver eller tror mig kommer att använda. Mattor, hyllor, bord och lampskärmar ligger ute nu. Snart ska jag ta tag i kartongerna med diverse roliga gamla grejer som jag fyndat på auktion, loppis eller ärvt. Då får det nog bli tradera :)
Det känns verkligen befriande att släppa taget och att rensa......

Ha en skön vecka!

 

16 kommentarer:

  1. Håller tummarna stenhårt att du kommer iväg på dina äventyr, å att du får må bra ❤️
    Kram Lacka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hoppas jag också :)
      Stort tack för igår <3

      Radera
  2. Önskar dig lycka till i din kamp. Är imponerad av dig.

    SvaraRadera
  3. Hej Nina.
    Vilken kamp du för, och vilken styrka du besitter! Det är dock mycket trist att du måste ha den, att du inte kan luta dig tillbaka och bara få må gott. Du är mycket inspirerande, och gav mig styrkan att kämpa! Dessbättre behövde jag aldrig använda den då mitt MM inte har spridit sig. Jag lägger min energi på att samla in pengar till cancerforskning samt att sätta guldkant på tillvaron för drabbade istället. Jag vill tipsa om "Himlen är överskattad", som delar ut stipendier som kan hjälpa cancersjuka att få unna sig och sin familj det där lilla extra i vardagen.

    Jag hoppas innerligt att du får en lugn och skön sommar, att försäljningarna går bra och att du kommer iväg på dina resor och rehabiliteringar!

    Varma hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tipset Jenny!
      Jag sprider det vidare så fler får ta del av informationen.
      Har dom någon sida på facebook?

      Radera
  4. Tänker på dig Nina, vi känner inte varandra men du finns i mina tankar. Varma styrkekramar till dig /Kia

    SvaraRadera
  5. Tänker på dig Nina och önskar dig all lycka i din kamp. Vi känner inte varandra men du finns i mina tankar. Styrkekramar till dig /Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du skrev dubbelt Kia :)
      Tack ännu en gång

      Radera
  6. Hej,
    Det var mysigt att få ge dig en kram när vi möttes på Mirum. Du såg pigg ut men jag vet att du kämpar! Jag tänker på er och skickar massor med styrkekramar! Hoppas du och Leo får en sommar att njuta av.
    Kram Anna C <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma Anna! Hoppas du har det mysigt på landet och att vädret blir bättre!
      Stor kram tillbaka

      Radera
  7. Tråkigt att cellgifterna inte kan göra bättre ifrån sig. Jag förstår så väl att du gråter. Man kan inte vara stark och stark hela tiden. Men du kommer igen som vanligt! Fina du! Önskar som alla andra att du kan genomföra allt du planerar. Stora kramar! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker på dig Helena och hoppas innerligt att även du får en skön sommar.
      Stor varm kram

      Radera
  8. Många kramar till dig! Hoppas du får en fin sommar att njuta att dina planer får genomföras �� du är stark som orkar kämpa, men jag antar att det är det man gör. Men man måste få bryta ihop också. Tänker på dig massor och håller alla tummar och tår att dina planer går vägen! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Önskar dig detsamma.
      Ja bryta ihop och komma igen är vardagsmat samtidigt som man inte har något annat val om man vill leva.
      Stor kram

      Radera