onsdag 18 februari 2015

Hur mycket ska man kämpa? Hur mycket ska man orka?

Idag fick jag veta att cancern har spridit sig.
Det har tillkommit en ny tumör på höger sida som är mellan 5-6 cm stor. Det förklarar mina smärtor som jag haft på höger sida.
Tumörerna ligger också och trycker på urinledaren. Det innebär att jag kan få problem med kisseriet. Det finns då en stor chans att jag får en slang i ryggen för urinet så det inte blir stopp, om det blir det kan det bli riktigt tokigt. En liten del av min lungsäck har säckat ihop och jag har även fått vätska i magen. Det finns små metastaser på lungorna och skelettet vid bäckenet. Dom har inte växt till sig mer men dom finns ändå där.
Mitt ca125 har höjts från 88 till 177, inte heller det är några goda nyheter.

När min läkare och psykoterapeuten från LAH var här för att berätta "nyheten" kunde jag inte låta bli att fråga om tid. Jag vet att läkare inte gärna svarar på sådana frågor men med hennes erfarenhet av liknande fall så måste det ju kunna ställas någon tid mellan tummen och pekfingret. Det enda hon kunde säga är att vi pratar inte år. Jag har haft min goda period på ett halvår när jag mått rätt så bra och kunnat vara som vanligt men jag har känt inom mig att det har börjat bli sämre.

Det finns så mycket som inte känns bra. Jag kan inte dö än men tyvärr ligger det inte i min makt att styra denna kropp längre.

På måndag ska mamma och jag till onkologen. Då kommer vi att prata om detta besked och då diskutera vidare behandling.
Det var skönt att få det levererat i hemmiljö. Då är jag lite förberedd inför måndag.
Jag har några dagar på mig att tänka på hur jag ska göra.
Cellgifter eller ej?
Vad är det för livskvalitet jag vill ha? Eller vad är det för livskvalitet jag kan få?

Annars är hälsan rätt krass ändå. Peggen eller knappen som sitter i ett hål rakt in i magsäcken läcker. Det är inte skönt att få magsaft på huden. Det svider faaaaaan och gör riktigt ont. Det kvittar hur jag än gör så hjälper ingenting. Jag känner mig så maktlös och vilsen för det finns ingen annan som kan hjälpa mig där heller.
Jag börjar bli tröttare och tröttare för varje dag som går och bara vetskapen om att det börjar komma vätska i buken, med den erfarenheten jag har från andra som gått bort i cancer, vet jag att beroende på mängden så kan vägen till döden gå fort.

Först gråter jag. Kan inte säga att det var som en chock att få resultatet presenterat. Någonstans inom mig så har jag känt på mig att det sakta men säkert gått utför. Sedan hamnar jag i det praktiska. Ska ta kontakt med begravningsbyrå och en jurist. Vill få saker gjort innan det är för sent.
Lätt att säga en dag i taget och jag har haft den livsfilosofin så länge men på ett eller annat sätt så vill jag så gärna planera. Jag skulle så gärna vilja leva några år till....

Hur mycket ska man kämpa? Hur mycket ska man orka?




24 kommentarer:

  1. Åh Nina så ledsen jag blir😞
    Tänker på dig💕💕

    Fuck Cancer!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Tänker på dig Nina 💖
    Kram Annette

    SvaraRadera
  3. All min kärlek & styrka till dig!! ❤️❤️❤️ kramar i massor

    SvaraRadera
  4. Blir så berörd...känner inte dig...men hur mycket ska en människa få gå igenom,,,förbannad o ledsen ...JÄVLA sjukdom...KRAM till dig o din familj...Anette

    SvaraRadera
  5. Åh Nina skänker dej mina varmaste tankar o styrkekramar<3
    Jennie, Motala, Jens dotter!

    SvaraRadera
  6. Jag känner dig inte. Men jag känner. Och jag blir mållös. Du berör. Det är nog bland det finaste. Tack. Och kämpa. Tänker på dig. Fast jag inte känner dig. <3

    SvaraRadera
  7. Men fy fasen Nina! Jävla skit. Så många som vill att du ska ha det bra, men inte fasen hjälper det. Hoppas nu att du kan få en bra dialog med onkologen. Kram

    SvaraRadera
  8. Stor kram till dig!
    Känner dig inte, men jag hängde på fritidsgården i Blacka när du jobbade där.
    Du finns i mina tankar ofta.

    SvaraRadera
  9. Du är levande bevis på att livet inte alltid är rättvist!
    Jag har ofta läst det du skrivit, nästan alltid med en klump i halsen.
    Du måste vara en av de mest fantastiska personer bland oss alla.
    Önskar jag hade hälften av alla kvalitéer som du har.
    Stor kram på dig vännen!

    SvaraRadera
  10. Kram Nina hoppas du rider ut det här ändå, din kämparglöd finns kvar.


    Kram Håkan N-R

    SvaraRadera
  11. Vi är så många som har dig i våra tankar Nina! Även om vi inte känner dig mer än genom bloggen och Instagram. Vilken kämpe du är. Varma varma kramar till dig och Leo! //Emilie P

    SvaraRadera
  12. Styrkekramar till Dig!

    SvaraRadera
  13. Styrkekram till dig blir så berörd !

    SvaraRadera
  14. Styrkekramar till dig !

    SvaraRadera
  15. Styrkekramar till dig !

    SvaraRadera
  16. Styrkekramar till dig !

    SvaraRadera
  17. Styrkekram till dig !

    SvaraRadera
  18. Styrke kramar till dig och din familj

    SvaraRadera
  19. Kram Nina, blir så ledsen att höra att du lider så. Tänker på dig och beundrar din kämparglöd och styrka.
    Du finns i mina tankar varje dag
    Lena

    SvaraRadera
  20. Varmaste kramar med allt som behövs till dig och dina fina människor omkring dig. Du är en så fin människa som sliter och kämpar för din framtid. Du är en hjältinna 💖jag tänker mycket på dig och hur du har det. Ta hand om dig på bästa vis 💞kram Jennie (vätternrundan gäst hos din goa mamma o johnny)

    SvaraRadera
  21. Finns inga ord..... Det är så jäkla orättvist - stor kram. Fuck cancer! // Tina

    SvaraRadera
  22. Kära Nina! Kände stor vanmakt o ilska när jag läste vilken hopplöshet Du måste befinna Dig i, fina goa glada Nina... Det är så jag tänker när jag tänker på Dig Nina! Kramar många Malin

    SvaraRadera