tisdag 19 juli 2011

Malingt melanom eller ej - det är frågan!

Har haft en toppendag hos lillebror i Åtvidaberg tillsammans med Dennis och alla barnen. Enligt smhi skulle det regna men vi har verkligen haft superfint väder.
Barnen har lekt och haft skoj tillsammans och det har allmänt varit trevligt.

När jag kom hem såg jag ett brev från landstinget.
Öppnade det och då låg det en kallelse till kirurgmottagningen.
Jag hade en tid den 11 juli som min läkare på vårdcentralen bokade av för att dom inte kunde säga exakt att analysen som dom gjort av den leverfläck dom tagit bort visade malingt melanom. Hon berättade att dom skulle skicka provet vidare till Sahlgrenska där dom skulle analysera lite mer och där dom bästa av dom bästa skulle säga sin mening. Hon lovade att hon skulle höra av sig när hon fick någon vidare information men hävdade att det nog inte skulle ske förens efter sommaren.
Det är klart jag undrar varför det ligger en kallelse till kirurgen innanför min dörr när jag kommer hem utan att ha fått något brev eller telefonsamtal från min läkare på vårdcentralen.
Har provsvaret visat att det är malingt melanom eller inte? Ska dom ta fler prover? Eller vad tusan ska jag göra på kirurgen?
Vad tycker ni som läser om detta?
Problematiken är också att har man inte gått via vårdcentralen har man ingen som helst möjlighet att träffa en läkare.
Svensk sjukvård i all ära fast i min situation känner jag mig både överkörd och nerkörd. Vad har jag för möjligheter och rättigheter?



Ett citat från Tage Danielsson som min assisten på jobbet har uppsatt på väggen, jag gillar det skarpt!

En droppe droppad i livets älv
Har ingen kraft att flyta själv
Det ställs krav på varända droppe
Hjälp till att hålla de andra oppe

3 kommentarer:

  1. Det behöver inte vara något allvarligt utan du kanske har fått ett återbud. Så därför kom det så plötsligt. Fast det är inget försvar för det sätt som de har handskats med det här.
    Mycket svagt. Kan också bero på personalbrist, för sjukvården går på knäna nu eftersom det inte finns pengar eftersom jobbskatteavdraget kostar samhället så enormt mycket. Eller rättare sagt kommer inte in några pengar att fördela.
    Allt kommer nog att gå bra för dig ska du se.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Fy vad tråkigt att höra att dom är så ohumana!!!
    Jag håller på dej i alla fall Nina, ska hålla tummarna och hoppas det inte är nån fara!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de har skött det här under all kritik, så får man inte behandla ngn!! Jag håller tummar och tår för att det är helt ofarligt. Puss o Kram/ Cissi

    SvaraRadera