lördag 23 juli 2011

Anders Breivik - ett namn på en barnamördare!

Anders Breivik - 32 år, hemmaboende hos mamma och en meritlista på att ha dödat över 80 barn, ungdomar och vuxna.
På ett sätt är det otroligt att en man av folket dödat barn/ungdomar som valt att engagerat sig politiskt för att dom troligtvis har en önskan om att förändra förutsättningar och förbättra världen.
Just att någon kan göra ett barn illa för att man har högerextremistiska åsikter är för mig väldigt långt emellan. Helst när det gäller som i det här fallet, Norska barn och ungdomar.

Jag tycker det är bra för alla andra utsatta grupper, som exempelvis muslimer, att dom inte var involverade i denna terrorattack. Det visar ytterligare att det finns människor omkring oss som inte ingår i dom fördomar vi har om hur en terrorist är.
Förvirringen kan dessvärre bli större, kan den personen finnas mitt ibland oss?

Jag har följt nyhetssändningen under morgonen och känner med de föräldrar som kommer få besked eller har fått besked om att deras dotter eller son inte kommer finnas med dom längre.
En hemsk känsla som jag hoppas att jag aldrig kommer få uppleva.

Förhoppningsvis vågar man fortfarande engagera sig och att man blir starkare vid krissituationer.
Efter kris kommer utveckling men det är ett högt pris att betala!

4 kommentarer:

  1. Jag ville se "djävulen" och jag råkade klicka på hans webb-sida där man ser ett spjutaktigt järnrör gå genonen en kvinna! USSCH OCH FY! Säg "no more", kan man ha en sådan öppningssida på webben, kan man förmå vad som helst, tyder på låg moral, minst
    Må denne Anders Breivik få livsstid och RUTTNA I FÄNGELSE, MINST!
    Hälsningar från Stockholm, Sweden.

    SvaraRadera
  2. Hei Nina,

    Tack för din inspirerande och vackert blommiga webbsida.

    Jag är också lättad att det hittills inte verkar vara muslimska grupper inblandade. Jag bor i Stockholm - i en "sovstad" - och vi lever i god sämja med varandra, trots att vi är muslimer och många nationaliteter och religioner i salig blandning. Lite tvättstugesammanstötningar ibland, men det tycker jag ofta mera är husförvaltarens fel som inte informerare om saker och ting, speciellt då nya hyresgäster anländer. Och alla talar inte omgående svenska då de anländer till Sverige.
    Jag träffade själv en ung kenyansk kvinna i tvättstugan som gjorde allt "fel" i tvättstugan.
    Lyckligtvis talar jag franska och kunde kommunicera med denna fransktalande kvinna och förklara hur allt fungerar.
    Hon gick dessutom redan på svensk undervisning. Nästa gång jag träffade henne hade hon på sig en underbar afrikansk festblåsa, hon kom från körsångsstund i kyrkan och såg så fräsch och välmående ut, jämfört med den första gången i tvättstugan, då hon började gråta och hon såg ut "like a mess". Grät gjorde hon då hon berättade att hennes föräldrar hade blivit mördade framför hennes ögon av kenyanska rebeller och att hon därför flytt till Sverige!

    Den som har känslor förstår att jag skämdes över det futtiga tvättstugeproblemet.

    Hälsningar, Christina i Sollentuna

    SvaraRadera
  3. Tack för era tankar och åsikter!
    /Nina

    SvaraRadera
  4. Vill, men orkar inte, kommentera dina tankar och funderingar... Suttit framför TV:n i sååå många timmar med hålögd blick och inte riktigt fattat!?
    (Skrev vidare men förstod att jag isf hade sagt emot mig själv, skulle ju inte kommentera)

    Men det gjorde jag iaf! Bra skrivet Nina!

    //Jens

    SvaraRadera