tisdag 3 april 2012

Påsken firas på sjukhuset

Måndagsdippade igår!
Jag hade blött hela kvällen, natten och även under måndagen att jag var relativt svag.
Gjorde undersökning av ändtarmen för att säkerställa att det inte fanns något läckage.
Då sattes det in en kateter för att skölja rent lättare för läkaren såg att det var något som inte riktigt stämde.
Jag kände mig otroligt svag och orkeslös så när han satte fast katetern med ett stygn utan bedövning orkade jag inte säga ifrån.
Jag höll på att svimma av smärta.

Väl tillbaka på avdelningen igen kände jag mig bara konstigare och konstigare. Ont i magen och matt som tusan. Helt plötsligt kände jag mig jättekonstig och sa till mamma att det är något som inte stämmer, hon klev ut i korridoren och det blev ett pådrag som inte jag riktigt hade räknat med.
Jag var knappt vid medvetande men hörde att det var oro. Fick blod och plasma samt att jag fick en ny cvk inlagd.
Narkosläkaren som dom kallade på för att sätta grövre nål så att jag kunde ta in nytt blod lyckades inte på grund att jag hade för lite blod och vätska i kroppen. Han stack mig tre gånger sen togs det beslut om cvk.
Jag mådde så illa och satt och blev irriterad över att ingen läkare ordinerat blod på morgonen, jag hade ju förlorat hur mycket som helst.
Fick ett samtal med kuratorn också, det var på förmiddagen innan allt dippade och det var skönt att prata med henne. Summan av kardemumman är nog att jag blir kvar här över påsk. Och jag som trodde att jag skulle vara hemma på en vecka ......

3 kommentarer:

  1. Hej Gumman
    Hittade in till din blogg igår och läste och läste. Å vad jag känner med dig. Kände att det inte fanns något att skriva som kan göra skillnad. Alla goda kommentarer är ju redan skickade. Och det är du som lever med detta.

    Men så vaknade jag i morse och tänkte på dig och din blogg (du har funnits i mina tankar daligen sedan vi sågs sist)och det slog mig hur stark du är. Att ha sådan självdistans, klarsyn och - faktiskt - humor i din situation är otroligt och Nina i ett nötskal. Du är klok och har en inneboende styrka som, även om det inte känns så i stunden, kommer att hjälpa dig igenom det här. Använd de stunder du mår något bättre till att fokusera på hur bra det kommer att bli framöver då du står på benen igen - och dina sämre stunder till att avreagera dig, gråta och svära över folk som kommer med förnumstiga råd och som egentligen inte vet ett dugg om vad du får gå igenom.... Men som tänker på dig med stor värme.
    KRAM
    Ingegerd E

    SvaraRadera
  2. Kära, stora, lilla Nina!
    Tänker på Dej!
    Kramar Gunilla

    SvaraRadera
  3. lotta bäckapril 04, 2012

    Kära Goa Nina, vilken j-a resa du gör!
    Hoppas att den goda känslan från igår fortsätter och du , det är nog ingen slump att du fick byta rum så du kan titta på tallarna.De står där ,lite spretiga och yviga i toppen men med stadiga stammar och rötter i jorden. Fortsätt att titta på dem och ta in kraften.
    jag hoppas du kan få en "god påsk"
    Många,många kramar
    Lotta B

    SvaraRadera