torsdag 9 juni 2011

Här kommer skatteåterbäringen......

....och den kommer att stoppas i alla hål och kanter...
Ibland blir jag förvånad över att jag faktiskt får ihop det, rent ekonomiskt. Tror att jag trollar med knäna för jämnan och när det vill sig riktigt illa så får jag ta till både ruffel och båg. (skämt å sido)
Nu lät det där riktigt illa och min situation är faktiskt helt ok. Jag har så jag klarar mig och jag kan även lägga undan en slant för både mig, Leo och kommande pensionering men vissa månader är tuffare än andra även om man försöker planera.
Nu har jag en helt ok lön och jag jobbar även extra så jag tillför hushållskassan några extra slantar varje månad utöver men undra hur det hade sett ut för mig om jag varit arbetslös.

Att vara ensamstående är inte alltid så lätt.

Jag har läst och försökt att följa Aftonbladets artiklar om barnfattigdom. Artiklarna ligger till grund för Rädda barnens rapport om barnfattigdomen i sverige. Länkar till några artiklar som man kan titta lite närmar på samt rapporten.
Det är inte alltid man klarar sig på en "vanlig" lön och har man då inget jobb eller är sjukpensionär då har man det riktigt kärvt.
Tufft att även här styr pengarna för vad du får för förtsättningar i livet.
Dom som blir värst drabbade är barnen.
Lägg då till ett missbruk eller en familjesituation som är kantad av våld och/eller hot vad har du då för möjligheter till att studera och skapa dig en bättre framtid.


Några länkar att titta vidare på
http://www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

http://www.e24.se/makro/sverige/barnfattigdomen-i-sverige-okar_2855871.e24

http://www.temafattigdom.se/fakta/om_sverige/barnfattigdomen_i_sverige___rapport_av_radda_barnen/

http://larsh.wordpress.com/2011/02/02/dn-om-barnfattigdomen-ett-riktigt-bottennapp/

Några tankar i förbifarten innan middagen på Maneza!

1 kommentar:

  1. Har också läst en del av det och håller med om att många har det så uselt i rika Sverige.
    Nu blir det inte bättre för barnen i skolan med den nya skollagen som kommer att gälla från nu. Jag tänker på att det nu är fritt fram att ta ut frivilligavgifter till nöje, skolresor o s v.
    Stackars lille Calle och Pelle vars föräldrar inte har råd att lägga något när resten av klassen har gjort det. Även om man bestämmer på föräldramöten att det inte får yppas vem eller vilka som inte har haft råd att betala, så brukar sådant läcka ut. Jag kallar denna lag för vuxenmobbing.
    Ännu en käftsmäll från de styrande mot de fattiga barnen.

    SvaraRadera