lördag 16 augusti 2014

Det här med att beställa från nätet


Att beställa och få AC hemlevererad från tretti.se gick hur smidigt som helst. Det var när jag skulle skicka tillbaka varan som det blev lite knöligt och trögt.

Jag ringde det telefonnr som fanns på hemsidan för att fråga hur jag skulle hantera returen. Jag hade läst på hemsidan och där stod det att man skulle ringa tretti.se eller beskriva sitt ärende via mail. Jag tycker om att snacka med någon personligen så jag valde att ringa.
Direkt när jag kommer fram får jag reda på att dom hanterar enbart returer och reklamationer via mail... Ok, jag mailar!
Jag skriver att jag inte är nöjd med varan utan vill returnera den tillbaka. Jag undrar hur jag ska gå tillväga. Det stod på hemsidan att man har rätt att returnera varan inom 14 dagar.

AC levererades fredagen den 25 juli. Jag tog upp den och testade den. Ljudnivån var otroligt mycket högre än vad jag hade räknat med och slangen som följde med som skulle installeras mot ett fönster eller balkong hade jag inte riktigt haft koll på, skulle den inte vara portabel?
När min lillebror kom på söndagen den 27 juli hjälpte han mig med att packa ihop den och ställa den på ett bra ställe så den inte stod i vägen. Måndagen den 28 juli tog jag min första kontakt med tretti.se.
Som jag skrev ovan har man bara 14 dagar på sig att returnera varorna så när dagarna tickade på och jag inte fick någon respons gjorde jag ett nytt försök med att ringa.
Nu har vi landat på onsdagen den 30/8. Den här gången tog jag mig till kundservice som snoppade av mig med att dom inte hanterar returer per telefon utan jag mååste maila. Jag berättade att jag mailade i måndags men inte fått något svar. Killen jag pratade med berättade att dom haft strul med mailen men nu skulle det bara åtgärdat. Maila igen!Jaha, det var ju bara att sätta sig och skriva igen......

Jag mailar igen och får svar senare på eftermiddagen.
Då ska jag få en retursedel skickad i ett separat mail där relevant information finns för att enkelt kunna skicka tillbaka ACn.
Fraktsedeln kommer mailad till mig på lördagen efter att jag återigen mailat och undrat vart den tagit vägen. Det finns ingen relevant information att läsa i mailet utan enbart en fraktsedel.
Kanske jag är otroligt okunnig och en aning oerfaren när det gäller den här formen av returer men jag kan inte vara ensam om det. Mailkonversationen fortsätter och vartefter kommer det fram att jag behöver ta mig till posten med ACn för att skicka iväg den.
För det första får den inte läggas ner för då finns risken att den läcker kondensvatten. Den är både hög och bred så det går inte att få in den i min Toyota Corolla. Den väger också över 30 kg vilket innebär att jag kan absolut inte bära den själv eller ens med hjälp av någon.

Återigen mailar jag och berättar om min problematik.... varpå jag får ett svar att det kostar extra om dom ska fixa så ett budföretag kommer och hämtar den.
Innan jag mailar om att jag inte kan lösa det har jag varit i kontkt med Schenker men de hämtar enbart åt företag. Efter ett antal googlande och sökande på hitta.se så visste jag inte vart jag skulle vända mig.
För en summa på 395 kr kunde tretti.se lösa det genom att Bring express kommer och hämtar ACn. Ja, vad hade jag för val? Kände mer och mer irritation på mig själv att jag handlat via nätet och inte åkt runt i befintliga butiker och kollat läget först. Under den här tiden mådde jag riktigt uselt, jag kräktes och minskade massor i vikt så jag hade inte så mycket energi eller uthållighet för att lösa sånt här. Efter mång om och men fick jag till slut hjälp av några goda vänner och ACn skickas äntligen iväg via posten till Tretti.se.

Efter fem dagar (8/8) har jag inte fått någon bekräftelse på att dom tagit emot returen. Posten lovade nämligen att det bara skulle bara ta en dag. Jag får inget svar när jag mailar och åter igen gör jag ett nytt försök efter några dagar (12/8). Då får jag ett svar på att returen är mottagen och om ca fem arnetsdagar kommer pengarna sättas in på mitt konto. Dagen efter fanns dom på mitt konto. Det tog över två veckor med mailande fram och tillbaka för att bara få iväg åbäket....

Tänk om jag fått prata med någon personligen, då tror jag att det hade gått bra mycket smidigare.
Jag kommer i alla fall bara hålla mig till små enkla varor när jag ska handla på nätet. Gillar Zalando massor. Där är det enkelt och smidigt att returnera och oftast är grejerna inte så tunga heller :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar