torsdag 14 augusti 2014

Nu kräks jag bara 2-3 gånger i veckan...

Måndagar är det vägning och provtagning. På tre veckor har jag gått upp från 42 kg till 47 kg, jag kan känna hur kraften och styrkan har kommit tillbaka. Jag får ett ordentligt näringsdropp som jag går med 16 timmar per dag och så har jag kunnat peta i mig lite mat.
Jag har också blivit av med dom konstanta kräkningarna och det är otroligt skönt. Nu kanske jag kräks 2-3 gånger i veckan mot tidigare flera gånger per dag.
Ibland funkar det utan smärta och ibland går det riktigt åt helvete. Då är det tur att LAH finns i närheten så dom kan hjälpa mig med smärtlindring eller att jag bor relativt nära sjukhuset :)

Idag har jag accepterat faktum att det finns begränsningar i mitt liv, jag gråter inte lika ofta utan försöker faktiskt att leva utifrån de förutsättningar som jag har. Glädjen börjar komma tillbaka och vet ni vad....Mirakel sker varje dag <3
Det var ingen som trodde att jag någonsin skulle kunna äta igen, nu har jag vissa begränsningar men situationen är ju mer lovade än vad den var för 6 månader sedan. Att det sedan handlar om att jag nästan bara kan äta potatis på tvären och på bredden hör inte till saken. Jag är också riktigt sugen på citroner och apelsiner så det pressas för fullt när suget kommer över mig.

Nu äntligen har det svalnat lite, vädret är fortfarande fint men värmen har lagt sig lite. Det är otroligt skönt för mig. Äntligen kan jag gå ut utan att bli illamåendes direkt eller vara rädd för att lägga en kräka på en offentlig plats. Det är guld värt!

Jag har många goda vänner samt min familj som ser om mig och tar hand om mig. Det är både tryggt och glädjande. Då får jag inspiration till att baka både muffins och bröd för att inte tala om mat. Även om jag inte kan äta så mycket själv så är det roligt att laga mat till andra. Jag exprimenterar i köket med både kryddor, tillagningssätt och råvaror. Tänk vad mycket gott man kan göra när man har tid. För oftast är det tiden som är boven i dramat när man ska laga god mat. Det handlar inte om vad man kan utan vad man inspireras av och om man prioriterar att laga mat från grunden NÄR tiden finns. Det är så mycket enklare att slänga ihop en korvstroganoff på 20 minuter. Fy tusan vad många E-ämnen det är i en falukorv och dom är höga också. Dom låga E-ämnena är inte lika farliga som dom höga. Man ska inte handla varor som går över E400, då är det bättre att strunta i det. Med andra ord lär det inte bli en korvstroganoff med falukorv i detta hem någon mer gång!

Jag är fast i Tradera-träsket! Det är så roligt att köpa och sälja grejer! Något jag kan sysselsätta mig med när jag orkar och har kraft.
Nu är det inga avancerade grejer, lite kläder som jag aldrig använder och lite inredningsgrejer som jag har en hel del av. Ingenting som jag fått utan det ska vara grejer som jag köpt själv såklart. Jag kan lova att jag inte tjänar några stora pengar heller för den delen. Utropspriset är alltid 1 kr och som mest är det uppe i 20 kr :).
När jag köper ska det också fyndas, inga dyra grejer här inte utan max en hundring. Jag har köpt porslin (Rörstrands) till mina vackra tekoppar "Blå eld". Jag älskar det porslinet, det är så fint och kopparna är så goda att dricka ur. Det började hos min bror och min svägerska. Jag fick alltid drick te ur dessa koppar hos dom och jag blev riktigt förtjust i porslinet. När jag fyllde 40 år så hade Anna (min svägerska) hittat kopparna på loppis eller auktion och köpt dom till mig, jag uppskattade detta riktigt mycket.
Jag har också köpt lite scrapbooking grejer, tänkte att jag skulle göra mina egna kort och skicka iväg till mina vänner och bekanta. Nu är detta ännu bara på planeringsstadiet men min kreativitet har satt fart och då är det lika bra att börja skapa medan kraft finns.
Jag har också fyndat Tupperware grejer. Eftersom jag lagar mat till ett helt regemente så är det bra att ha ordentliga plastburkar att frysa in maten i. Men likadant där, det ska fyndas och får inte bli för högt bud.

Det är riktigt jobbigt och svårt att hitta kläder som döljer både porten med nålen i samt stomipåsen. De flesta kläder sitter antingen för tight eller också är dom för u-ringade men jag har gjort några klänningsfynd på Zalando. Enkla, stilrena klänningar med en vanlig rundning i halsen och så sitter dom inte för tight. Med en underklänning till så kan man inte ens ana att stomipåsen finns där heller. Jag var också och handlade en fin och enkel klänning på Companys på Spiralen i Norrköping. Det var så gott att jag fick fin hjälp av Eva och Helen, det värmde i hjärtat att ni lade ner kraft och omsorg för att hitta något jag kände mig både fin och bekväm i. Stort TACK till er båda!

Tack alla ni som vill hänga med mig på Instagram! Där vill jag ge er en annan bild av mig själv som inte är fokuserat på min cancer. Bloggen är mitt forum för känslor och den sorg jag tampas med varje dag för att jag är sjuk. Det är mitt "gnällforum" :) Instagram är små saker i vardagen där jag finner ro, glädje och inspiration. Min värld har krympt med sjukdomen och jag jobbar med mig själv varje dag för att hitta meningsfulla situationer att leva vidare på. Facebook har jag tröttnat på! Jag är mer och mer sällan där. Glömmer jag bort någons födelsedag ber jag om ursäkt för det.....

Nu ska jag ta tag i livet, duscha och morna till mig lite....har ju blivit lite av en tonåring, kan sova fram till 11 på dagarna och det är inte vanligt när det gäller mig..fråga mina nära vänner får ni höra :D

4 kommentarer: