tisdag 3 juli 2012

Ska man sia om framtiden?

Vissa dagar sköljer det verkligen över mig allt som hänt under detta halvår.
Det är en kort startsträcka att förstå sig på om man tänker att mitt liv har förändrats totalt. Undra om jag kan säga att jag har gjort en förändring av andra ordningen (Ahrenfelt 2001). Det är inte en förändring jag med egen vilja har valt utan en förändring där jag helt enkelt får förhålla mig till de förutsättningar som har getts. Du kan undra vad det är för förändring som har skett i livet och det behöver jag inte dra upp igen, läs gärna tidigare blogginlägg från slutet på mars och framåt, det är synbart inte bara kroppsligen utan även i själen och i hjärtat är känslan inte densamma som den var förut - både på gott och ont.

Jag uppfattar att jag blivit en ödmjukare människa i synen till livet.
Att ta saker för givet är så lätt, alla finns där som man är van vid men ingenting är för evigt.
Om det blir nu, sen eller senare är bara en tidsfråga - vi kommer alla att dö.

Vad vill jag då göra med mitt liv, den tiden jag har kvar.
Det kan bli 1,2 10, 20, 40 år det vet jag inte, det vet ingen.
Frågan är om det är någon ide att ens tänka framåt, jag har inte en aning om hur livet kommer se ut om 1-2 år, kanske får jag tillbaka cancern och då ska jag igenom samma behandling igen - det kan jag fet-glömma! Aldrig mer säger jag bara!
Eller också sitter jag med en helt annan agenda i famnen och har samma kraft som jag känner idag - det här ska jag klara!

Oavsett så är det ingen ide att sia om framtiden för den är som ett blankt papper. Du har möjlighet i viss mån, att påverka dina handlingar som styr ditt liv.
Det som jag uppfattar är av vikt är att du mår bra, oavsett hur livet blir eller hamnar så är hälsan det viktigaste. Strunt samma om du är fattig eller rik - hur stor vikt lägger man vid pengar om man inte har hälsan? Visst, livet kan bli en aning lättare om man har ekonomiska förutsättningar men är man lyckligare - vad vet jag?
Jag kan bara svara för mig själv, hos mig är det min familj och mina vänner som ger mig livskraft, ork och energi att hålla hälsan uppe. Det är deras omvårdnad, kraft, engagemang och empati som gör att jag har en livsglädje och orkar kämpa.

Du har alltid möjlighet att göra egna val i livet - uttnyttja det!

Ha en skön, varm tisdagskväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar