måndag 12 mars 2012

PIP - vems är ansvaret och vem bryr sig?

Även om denna vecka är en vilovecka och jag har fixat vikarier till samtliga mina klasser ska jag och Linda köra team Afro på onsdag.
Längtar massor!
Jag vet att min kraft inte är detsamma som förut men jag vill verkligen och tillsammans med Lnda kommer det att bli toppen.
Tur det, jag känner redan hur det börjar krypa i kroppen och då har veckan precis börjat......var ska detta sluta.

Idag är jag glad för Annas skull!
Hon vet varför och det är huvudsaken, bästa tjejen!

Fick samtal från Pilla i Egypten idag också. Dom hade kalasväder och trivdes fantastiskt. Allt var bättre än dom någonsin hade kunnat tänka sig och det är ett gott betyg. Jag blev riktigt glad över att höra hennes röst.

Har följt lite sporadiskt om PIP-implantaten (bröstimplantat) som inte är riktigt ok. Dom har spruckigt och silicon har läckt ut i kroppen på de kvinnor som drabbats.

Aftonbladet skriver med stora bokstäver att klinikerna måste ta sitt ansvar.
Nu vet jag också att dagspressen är lika tillförlitlig som en mytoman men jag undrar vad det är klinikerna ska ta ansvar för?

Enligt min uppfattning är klinikens främsta ansvar att ta bort implantaten och det uppfattar jag att klinikerna gör - gratis.
Enligt den kliniken som Aftonbladet hade tagit kontakt med bekräftas det som en av utvägarna i klinikens ansvar.
Sedan var det en stackars tjej som fått problem redan från början och som inte fått något stöd eller någon hjälp från den klinik hon opererat sig på utan varit tvungen att vända sig till ytterligare en klinik för att få implantaten bortopererade...det är inte ok! Här måste det vara den från början opererade kliniken som ska ta ansvar och prioritera de patienter som vill ta bort sina implantat. Finns det ingen läkarkodex att hänvisa till?

Men för mig är det fortfarande ett frågetecken....
Varför vill man stoppa in andra implantat i kroppen?
Vågar man verkligen lita på att samma sak inte kommer hända med de nya?
Finns det verkligen en försäkran om att det inte kommer bli några framtida skador på kroppen över tid, är inte det en chansning man tar själv om man väljer att operera sig.
Är det verkligen tillräckligt forskat på detta område?
Finns det inga dolda agendor som inte har kommit fram i rampljuset? Det är mycket pengar som styr denna bransch.....

http://www.lakemedelsverket.se/OVRIGA-SIDOR/PIP-brostimplantat/

Några tankar från mig en helt vanlig måndag.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar