lördag 31 mars 2012

Ett steg fram och två steg tillbaka

Fy fan,hur kunde jag hamna så illa.
Tänk om jag aldrig gått till min gynekolog som skickade mig vidare till röntgen osv.
Jag hade ju fortsatt tuta på i livet som ingenting. Undra om jag hade överlevt det här då?

Att jag inte nog med operationen är trött utan jag är även slutkörd som människa. Jag orkar ingenting. Klarar inte av relationer, titta på tv:n eller läsa tidningen. Jag fixar inte att sortera det som kommer till mig.

Fick samtal med en kurator i veckan och jag storgrät hela tiden. Det är så svårt att acceptera, förstå och hantera. Gråtit har jag nog mest gjort hela tiden.
I onsdags fick jag ett rejält bryt där jag på ronden sa att jag var så jävla trött på det här sjukhuset, så jävla less på att må dåligt, så äcklad av alla mediciner och jag ville bara åka hem.
Klok läkare som lyssnade och sa att i sinom tid får du åka hem och att det måste bli lite bättre först. Vi ska hjälpa dig att hålla modet uppe.
Jag var så matt efter alla kräkningar, taskig mage som aldrig ville komma igång och så denna hopplöshet.
Min ansvariga läkare kom in i måndags och bad om ursäkt, vi börjar om och det känns ok.

Jag fick en venkateter insatt och det förändrade mycket.
Jag är känslig i mot allt, dofter, smaker, ljud. Jag har inte kunnat ta emot näringsdropp för det har gjort så ont i armarna, tydligen är det kärlretande. Men efter att dom satte nålen i halsen på mig så var det inga problem, där tar dom även de blodpropp som behövs och minimerar sticken i armarna till noll.
Jag är helt blå på både armar och ben. Armarna känner jag mig som en nåldyna, dom har fått försöka både en, två och fyra gånger innan dom träffat rätt, men det slipper jag nu. Benen är riktigt fula efter alla blodförtunningssprutor jag har fått varje kväll men det läker väl det också.

Jag är ju så äcklad av denna stomipåse. Jag spyr varje gång det är tömningsdags. Tills i natt, då en sköterska lindade in kärlet i plastpåse så stanken inte kom upp i näsan på mig, då gick det skapligt.
Här väger man och mäter allt som kommer ur en. Så blir det inte hemma utan där kan man sitta på toaletten och tömma och spola direkt - pju, dit längtar jag!

I onsdags kom Leo, Gud vad jag längtat efter min son. Han var så öm emot mig, satt och klappade på mig och strök mig över ryggen och berättade hur mycket han älskade mig. Samma kväll hade han skickat ett sms där det stod att han saknade mig. Han hade köpt ett litet gulligt och ulligt gosedjur till mig, ett vitt litet lamm. Lilla skruttungen, kommer på söndag igen.

Igår blev jag nedskjutande till röntgen. Proverna dom hade tagit på morgonen visade förhöjda värden på inflammation.
Då blev jag skickad på skiktröntgen med vanliga bilder men också med en slang uppkörd i analen där dom sprutade in kontrastvätska. Man har inte mycket värdighet eller integritet kvar. Dom var oroliga att det hade blivit något läckage någonstans men det var bara några gasblåsor som gjorde sig påminda. Efter det fick jag börja äta. Skonkost. Liten gryta med ris och kokta morötter, smakade helt ok men eftersom man ska tugga ordentligt hann jag både bli trött och tappa aptiten. Jag blir ingen fet tjej här på sjukan kan jag lova.

Ha en skön helg i kylan, våren kommer vartefter

6 kommentarer:

  1. Hej Nina! Har inte vetat att du är sjuk... Jag blev ledsen och jag hoppas innerligt att du snart blir frisk. Att tumören är borta och att du snart är tillbaka på spinningcykeln och i salen där du inspirerat så många med din glädje och livskraft! När du inte orkar, har du många nära och kära som orkar åt dig! Då kan du hämta ny kraft och energi. Jag tänker på dig och sänder många kramar till dig! Ser fram emot att se dig utanför sjukhuset snart! Många kramar Carolina från gamla WC

    SvaraRadera
  2. Hej vännen
    Kan inte hjälpa det men tårarna rinner när jag läser vad du skriver. F*n rent ut sagt att en så stark, sprallig, positiv och härlig människa ska behöva utstå detta, det är orättvist. Om det ändå blev bra snart och du fick komma hem till ditt eget. Jag tror personligen att man automatiskt mår så mycket bättre när man får vara i sin egen vrå.
    Jag hoppas verkligen du kan börja äta ordentligt snart för där har du många krafter att hämta.

    Tänker på dig varje dag och ska även hälsa från mamm som frågar mig varje gång vi pratar hur det är med dig.

    Krya på dig nu
    Massa kramar från mig//Cici

    SvaraRadera
  3. Hej min chef och kära vän!
    Underbart att höra från Dej. Oerhört det jag läser.
    Hoppas att allt blir bättre nu dag för dag
    Saknar Dej på kontoret och tänker på dej.
    Kramar från mej och min familj
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Hello my friend. Bett Skrinjar här. Hörde du var sjuk och önskar jag kunde få tiden att gå lite snabbare. Så det värsta eländet var över och du kunde ägna tiden åt att "bara" repa dig mentalt och få kroppeländet att funka som vanligt igen.
    Försök tänka att denna tid, på sjukan, men sprutor, slangar, påsar, bäcken, mätningar, vägningar, kräkningar, tårar, våldtäkt på integriteten och allt annat skit som verkar ofrånkomligt - bara är en pytteliten del i ditt liv... Över 40 år har du levt och vi måste hoppas att dessa följs av ytterligare många år och glädjeämnen!
    Det är svårt nu. Tungt och eländigt. Men tänk att detta bara är en tunn tunn ring i ditt träds historia...även om den är nog så smärtsam nu.
    Tänker på dig. Känner med dig. Håll ut!

    SvaraRadera
  5. Kan inte stoppa tårarna när jag läser hur dåligt du mår!
    Men finns det någon över huvudtaget däruppe så hoppas jag att han ger dig
    all styrka till dig, så att du snart är frisk pigg och glad!
    Vi får försöka tro på att Efter regn kommer det alltid Solsken!
    Massor av Styrkekramar Från Ewa

    SvaraRadera
  6. Hej Nina! Vad sköön att eländet är gjort! Det är mycket kraft som ska till nu när du ska upp på benen, det fixar du!!! Vi har en god vän som hade testilelcancer, han låg och tänkte tanken att han mentalt åt upp canern varje dag...låter kanske annorlunda men han klarade det! Alla sätt e bra! Krama om Leo från mig! Alla tankar till dig!!! Varma kramar Anna Ljung

    SvaraRadera