torsdag 23 februari 2012

Min mailkonversation med RUSTA

Jag måste bara få delge er min mailkonversation med RUSTA. Jag har tapetserat om i mitt kök och tapeterna såg ut så här på vissa ställen. (Jag har även tidigare i bloggen visat och skrivit om detta)

Svart fläck i silverblomman

Svart fläck i det vita

tryckfel i silverblomman
Visst kan man tycka att detta borde setts när man satte upp tapeterna men så enkelt är det inte. Det var inte förens man kom på långt håll och kunde se att det var mönster som inte stämde överrens med övriga mönster i tapeten och då satt alla våder uppe.
Jag fotade tapeten och ringde till RUSTA där jag upmanades att skicka bilderna och även kvittot.
Se mailkonversationen nedan.
Det skrivna vita är från mig och det skrivna blåa är från RUSTA


Hej,
Har efter överenskommelse med kundservice/reklamation och byte via telefon mailat in bilder på tapet samt kvitto.
Det är fläckar (eventuellt trycksvärta) på tapeten samt ränder/feltryck.
Jag ser att jag bör kompenseras för tapeternas kostnad samt arbetet med att sätta upp dom.

Vill ni har fler bilder så hör gärna av er.



Hej Nina
Tack för ditt mejl och bifogat underlag!
Vi har nu sett över ditt ärende tillsammans med ansvarig inköpare. Det är jättetråkigt att se att du drabbats av defekta tapeter. Vi vill självklart erbjuda dig nya tapeter. Gällande arbetet är detta tyvärr inget vi kan kompensera då det är kundens eget ansvar att kontrollera din vara innan du påbörjar montering/uppsättning.
Vänligen återkom med vilken butik du vill vända dig till så ska jag meddela dem att du kommer in för att reklamera din tapet.
Önskar dig en trevlig kväll !
Vänliga hälsningar
Anneli Blom



Hej och tack för snabbt svar!
Jag vill inte ha nya tapeter utan då vill jag ha pengarna tillbaka istället!
Jag hoppas verkligen det går att ordna!
Med vänlig hälsning,



Här emellan skickade min pappa ett mail till RUSTA där han ifrågasatte om det verkligen var på allvar att man skulle kontrollera varje rulle innan man satte upp den.



Hej Nina
Vad jag förstår av mejlet som vi fått av han som utför din tapetsering så har man inte kontrollerat rullarna innan uppsättning. Som jag skrev tidigare är det ditt ansvar som kund att kontrollera dina varor innan du påbörjar någon form av montering. Om man inte utför tapetseringen själv är det bästa att man som kund rullar upp och kontrollerar rullarna innan hantverkaren påbörjar sitt arbete, detta för att slippa en högre arbetskostnad. Jag förstår att hantverkaren lagt tapeten med baksidan uppåt vid limning men man bör sett de defekta våderna direkt vid uppsättning och då inte monterat dessa.
Vi vill gärna hjälpa dig få ordning på väggen och erbjuder dig nya tapeter, men något arbete kan vi inte ersätta då detta aldrig borde utförts med defekta tapeter.
Vänlig återkom med vilken butik du vill vända dig till så ska jag meddela butiken om att du kommer in.
Önskar dig en trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Anneli Blom

Hej,
Som jag skrivit förut är jag inte intresserad av några nya tapeter.
Finns det möjlighet att möta mig med ett tillgodokvitto?




Hej Nina
Visst kan vi möta dig och erbjuda presentkort istället. De vi då skulle behöva är att du drar ner de delar av tapeterna som är defekta från väggen och lämnar in till oss.
Vänligen återkom med vilken butik du vill vända dig till för detta så kan jag meddela butiken om att du kommer in.
Önskar dig en trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Anneli Blom

Hej,
Nu vänder jag mig till konsumentverket samt till allmänna reklamationsnämnden.
Det här känns inte ok!


Hej Nina
Det är tråkigt att du känner så. Självklart är du välkommen att vända dig till konsumentverket om du vill. Vi rättar oss alltid efter deras riktlinjer och är de första att ändra oss om de är av en annan åsikt.
Önskar dig en fortsatt trevlig dag och en kommande fin helg!
Vänliga hälsningar
Anneli Blom

Hej,

Jag har pratat med konsumentombudsmannen och ert ansvar är att stå för arbetet samt nya tapeter.
Det finns inget som säger att jag skulle vara tvungen att ta upp varje rulle för syning.

Som jag skrivit förut så är jag inte intresserad av några nya tapeter, kommer aldrig mer att köpa några tapeter hos er.
Var hemma hos en vännina som även hon har köpt samma mönstertapet hos er och som också har tryckfläckar på den.
Jag uppfattar att detta borde vara ett känt fel hos er vad gäller denna tapet och varför har ni då inte tagit bort detta från sortimentet?

Jag har även pratat med vänner via facebook om detta och tydligen är det många som haft problem med era tapeter och även med reklamationer.

Jag tycker att ni lurar era kunder och det kommer jag att sprida både genom facebook och min blogg så inte fler gör samma misstag som jag!

Vill tillägga att jag inte känner mig illa behandlad i mailkonversationen den har varit snabb och rak men jag tycker att flexibiliteten är minimal mot en missnöjd kund.
Jag vill delge Rustas chef denna mailkonversation och visa på hur krångligt systemet fungerar när jag faktiskt har visat genom bilder att det är fel på varan, men på företagsfaktan fanns enbart marknadschefen samt informationskoordinatorn därav även mail till dem.

Jag förväntar mig att detta vidarebefordras till ansvarig chef och vill då ha en kopia av det mailet.
Hälsningar


Hej Nina
Rusta står fast vid den bedömning som gjorts. Om du önskar kan du självklart ta detta vidare till Arn för en utomstående bedömning. Om de anser att vi hanterat detta fel så är vi självklart de första att ändra oss.
Önskar dig en fin helg!
Vänliga hälsningar
Anneli Blom



Ja, vad tycker ni att jag ska göra?
Jag har fortfarande inte fått någon kopia av mailet till chefen...dom kanske inte har någon chef eller tycker väl att jag är en fjärt i rymden som det inte är något att bry sig om....
Hur stor chans har man mot en jätte som RUSTA även om man gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?
Säkert ingen alls...
Just nu orkar jag inte driva det vidare men jag tänker ändå sprida detta till så många som möjligt så inte fler blir lurade.
För det är precis så jag känner mig, grundlurad!






4 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut du ska skicka mailkonversationen till Arn för dem att bedömma. Vi har kunder hos oss som vänder sig dit ibland och vi lyssnar på och tar till oss vad Arn säger. Det är en hjälp för kunderna att vända sig dit.

    Lycka till

    Kram

    SvaraRadera
  2. En tidning som "Vi i Villa" kanske också vore intresserade. Även om du bor i bostadsrätt så kan många villaägare också drabbas eftersom renovering görs med samma villkor.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. jag har också problem med rusta, vårt spegelskåp har rostat på nederdelen av spegeln, tyvärr har det gått nästan 3 år. I Linköpingsbutiken får jag svaret att de har 1-års garantitid

    En av säljarna sa även att hon trodde det var 2 års reklamationsrätt. Men att jag inte kunde få hjälp, 1 år hade ju passerat.

    Mailar till kundtjänst och beskriver problemet utan att få något svar,

    Då skåpet är fint i övrigt utan att ha svällt i kanter eller annat som kan indikera fuktskador borde detta vara ett solklart fall av feltillverkning

    SvaraRadera
  4. Men herregud, hur dum är den som har satt upp taperna när de har sett ut så???
    Instämmer helt med RUSTA!!!

    SvaraRadera