onsdag 1 februari 2012

Idag, faktiskt precis just nu, öppnade jag min mailbox och såg att det fanns ett från Les Mills. Hade det varit ett vanligt kuvert hade jag slitit upp men  via mail får det gå lite långsammare och lite försiktigare till. Där stod det att jag har klarat min licens och kan nu titulera mig licensierad Sh´bam instruktör.



 För er som inte har erfarenhet av hur man blir licensierad kan jag förtälja att det är blod, svett och tårar som ligger bakom det hårda arbetet.
Först behöver man gå en grundutbildning på två dagar där man tränar konstant 8 timmar båda dagarna. Man är inte bara utmattad man får också en fantastisk träningsvärk som känns i hela kroppen.
Därefter ska man fortsätta nöta koreografin så man kan det både utan- och innantill.
Det gäller att lära känna musiken, stegen, känslan och hur man ska förmedla klassens budskap när man sedan levererar till danssugna tjejer och killar.
När man känner att man kan allt detta och haft några klasser så är det dags för filmning.
Här ska det vara i speciell vinkel, ex antal deltagare och man ska synas i helbild. Efter filmningen ska man titta på filmen innan man skickar in den för att sedan säkerställa att den är korrekt. Sedan får man vänta upp till 2 veckor innan svaret kommer.

Eftersom jag har svårt att lära mig min egna koreografi har det varit hur svårt som helst att lära sig någon annans koreorafi. Behovet för mig är att lyssna in musiken och lära känna den. Inte göra någon musikanalys utan mer lyssna in och lära in texten, förändringarna, refrängen och versen. Då har det löst sig rätt bra.

Nu kan jag i mitt 20 åriga tränings-CV presentera
Aerobics
Step
Spinning
Dance
PowerYoga
Core
AfroPowerDance
Sh´bam

Kommer sova gott i natt!
Kram och glöm inte
Come as you are and leave as a STAR!
Sh´bam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar