fredag 22 april 2011

Låååååång fredag

Idag är dagen till minne av Jesus korsfästelse.

Eftersom jag sitter och pluggar kvalitet och kvalitetsarbete ligger det (nästan) nära till hands att göra en snabb utvärdering av kvaliteten på korsfästelsen av Jesus med grund av filmen "The passion of the Christ"
Nu är det visserligen några år sedan jag såg den men filmen finns fortfarande klar i mitt minne och var Jesus sista 12 timmar bara en millimeter i närheten av Mel Gibsons regissering och Benedict Fitzgeralds manus så var det otroligt grymt och plågsamt.
Man kan då fundera över hur man kan komma på dessa ofantliga tortyrsituationer. Vem har sådan fantasi? Och vad grundar sig det i? Taskig barndom?
Människans förmåga att göra det surt för sina medmänniskor är något som jag skulle vilja ägna en tanke till denna dag - Långfredagen.

Kvalitetet och kvalitetsarbete är något som står i fokus för mig just nu.
Litteratur som Utvärderingsmonstret, Det värderande ögat, Från kvalitete till meningsskapande och åter igen Bedömning i och av skolan.
Nu är det reflektering och resonering omkring begreppet kvalitet och även att landa i den teoretiska grunden till varför och hur.
Jag kämpar med att vara här och nu och befinna mig i en bok i taget fast det är lätt att man halkar in olika delar och då blir det svårt att skapa sig ett sammanhang - fokus Tack!


Det blev ett träningspass i gymmet igår och lite träningsvärk känner jag i ryggen och i armarna. Tack Pilla för din bästa coachning! Vi gick sedan en lång härlig powerwalk runt strömmen och det var en helt underbar kväll. Vi var lite sugna på att fortsätta kvällen med lite vin och god mat men avstyrde i sista stund - det är plugga som gäller idag och då var det tvunget med en relativt lugn och tidig kväll.

Nu ska jag sniffa vidare på mer kunskap om kvalitet!
Tänk på dina medmänniskor och hur du kan göra livet bättre för andra!
Fridens liljor!

2 kommentarer:

  1. Tänker på grymheterna du nämner vid korsfästelsen bl a. Nu är det ju så att kyrkan över tid har varit de grymmaste vad gäller tortyr av inte troende och även troende.
    Dom som hade tur var de som "bara" blev bannlysta av kyrkan. Andra blev lemlästade eller brända på bål som t ex kloka gummor som blev kallade för häxor. Ibland på så lösa grunder som att man kunde ha hört ett barn säga att dom sett gummorna åka på kvastar.
    Hela inkvisitationen är i nära paritet med förintelsen av judar.

    För övrigt var Jesus själv jude och det är ju inte konstigt eftersom nästan all religion vi har idag härstammar och bottnar i judendomen, även islam, buddismen o s v
    GLAD PÅSK

    SvaraRadera
  2. Du gör mig aldrig besviken Johnny! Tack där :D

    SvaraRadera