måndag 10 augusti 2015

Jag har varit och tittat på möjlig begravningsplats

Nu har jag varit och tittat på möjliga platser där jag ska begravas. Jag vill inte ha någon grav utan det är minneslund eller askgravlund som gäller.
Bland annat har jag varit och tittat på både Norra kyrkogårdens och Matteus kyrkogårds askgravlundar.
Jag har på inrådan av Fredrik, som är min begravningsentreprenör, fått förslag på att ligga i en askgravlund istället för minneslund. Askgravlund är ett mellanting mellan grav och minneslund. Man får som en liten plakett med sitt namn på så anhöriga och vänner kan gå till. Man får inte plantera eller lägga några minnessaker på en askgravlund men det finns så man kan sätta en bukett med blommor eller tända ett ljus.
Jag ville se hur de olika ställena såg ut och jag måste säga att Matteus askgravlund var finare än Norra kyrkogårdens. Vi får se vart jag hamnar. Min mamma önskar att jag kommer tillbaka till Motala...vi får se. Jag ska klura lite till....

Jag har fått mer svamp och blåbär av Lena. Den här gången fyllde jag upp diskhon med vatten och rensade svamparna där i. Hur enkelt var inte det? Allt skräp släppte hur enkelt som helst. Tänk hur många timmar jag stått och penslat och pillat när jag rensat kantareller. Nu är det slut på pillandet!

Blåbärssylt

Blåbär och kantareller



Det blev flera burkar blåbärssylt men sparade även lite i några påsar så sonen kan få blåbär och mjölk :)

Jag har bakat och även gjort nya praliner.

Sockerkaka med siliconform

Blåbärsmuffins
Så himla kul att baka med nya grejer. Mamma hade en stor siliconform som hon alltid misslyckades med. Hon gav den till mig och sa att jag säkert skulle klara det bättre. Sagt och gjort! Jag lusläste det jag kunde hitta på nätet och hemligheten kan vara att man ska fylla formen med kallt vatten innan man slår i smeten. Så här fin blev den i alla fall :)
Blåbärsmuffinsarna som jag bakade gav jag bort till Lena som tack för att hon plockat både svamp och blåbär till mig <3



Blommiga tekakor


Jäste bra i ugnen


Men blev supersmå!


 

Tänkte göra mig till och baka lite bröd... Hittade ett bra recept som jag tänkte skulle smaka gott och hade alla ingredienserna hemma. Stansade ut kakorna med fint blommönster men dom blev så pyttesmå. Två tuggor sedan är dom slut :D. Cupcakesena som är sista bilden bakade jag på beställning från Cissi till hennes kollegor på jobbet. Dom blev så himla fina med en liten marsipanprästkrage på toppen av frostingen :) Hoppas dom smakade...
 
Jag tänkte pröva något nytt! Videologga!
 
 
Klicka på länken så kommer ni till mitt videoklipp på Youtube.
Kommentera gärna och ge mig feedback. Vi får se när nästa klipp kommer.
 
 
Ha en skön vecka och var rädda om er!




10 kommentarer:

  1. Så kul att ni gjorde slag i saken du å Leo, å gjorde videoblogg,,
    Muffinsen vaa sååå goda,,
    Du e sååå grym i köket, om ja ens vore hälften så bra,, ses på onsdag 👍
    Kramen damen 🎶

    SvaraRadera
  2. Ha, nu ska jag aldrig mer borsta kantareller :) Isses vd du bakar och det ser ut some du gör det urbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Bra tips! Hörde att man också kan ha i lite potatismjöl i vattnet så blir det ännu enklare :) Lycka till!

      Radera
  3. Lisa fridströmaugusti 11, 2015

    Fina Nina, har läst din blogg ett tag nu & kände att jag måste skriva något.
    Jag tänker på dig ofta & minns dig från oxelbergsskolan, ditt glada leende & en sån drivkraft. Det var härligt att få se dig i ditt videoklipp, samma leende <3

    Varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! Jag kommer ihåg även dig, fina fina Lisa! Hoppas du mår ok och att det går bra för dig? Var rädd om dig! Stor kram <3

      Radera
    2. Lisa fridströmaugusti 13, 2015

      Vad kul & höra :) hoppas det är fina minnen, man visade sig ju inte alltid från sin bästa sida under låg & mellanstadiet ;D
      Jotack, vissa dagar är det platt fall, men det är fler ljusa dagar ju längre tiden går. Sänder dig massa styrka & omtanke <3

      Radera
  4. Hej Nina!
    Härligt att se dig i live! Du är så söt ☺! Det måste vara jättekul att göra saker ihop med Leo. Du är verkligen duktig på att baka. Sååå fina bakverk och säkert jättegoda. Jag slutade borsta och pilla med svampen för flera år sedan. Mycket smidigare att lägga dom i vatten. Dom enda svamparna jag kollar ordentligt är trattkantarellerna så att inte någon spindelskivling har kommit med. Jag är glad att se att du verkar så pigg i alla fall. Du kan verkligen hantera din situation på ett bra sätt. Jag hoppas att vi får se många videos av dig. Det var verkligen roligt.
    Varma kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Nina! Jag tyckte mycket om din video och hur du berättar om dig och ditt liv.. Varma kramar till dig! /Emelie

    SvaraRadera
  6. Hej nina!
    Jag minns dig väl från tiden när du var aerobic instruktör på W.C i Norrköping för många år sen. (-90talet)
    Måste erkänna att jag blev väldigt ledsen när jag läste om din diagnos och sjukdom:(
    Men när jag läser igenom bloggen så är det tydligt att trots allt så är du fortfarande är den glada, positiva, rara, Nina med det härliga leendet som jag minns från då.
    Tänker på dig och ber gör dig<3

    SvaraRadera