onsdag 29 januari 2014

Ny behandling, healing och mammografibesök

Varför skriver jag inte mer på bloggen?
Jag vet inte, jag tänker att mina dagar ser likadana ut och då finns det inte så mycket att skriva om. Visst kan jag skriva om min frustration, min ångest och min rädsla men det gör bara att jag påminns om min situation och då blir jag mest bara ledsen.
Jag drömmer om att mitt liv är en mardröm och när jag vaknar upp så är allt bra, men när jag vaknar upp på riktigt så finns allt kvar......varför jag?
Den frågan kommer upp varje dag, hur kan man förhålla sig till det dagligen?

Jag får ny behandling nu. Den behandlingen som jag fick var fjärde vecka har inte hjälpt, tvärtom, jag har fått fler tumörer och magen har blivit ännu mera angripen. Nu får jag cellgiftsbehandling varje vecka och varannan vecka får jag Avastin och cellgifter. Avastin är ett läkemedel som stryper blodtillförseln till tumörerna så de ska krympa och helt avstanna i tillväxt. Jag är otroligt glad över att onkologen lät mig få den behandlingen, det tillhör inte standardbehandling. Varje torsdag åker jag, tillsammans med mamma, in till onkologen i Linköping och får min behandling. Vi åker sjuktaxi in som är kostandsfri (bara för att jag får behandling varje vecka) och jag får ta med mig mamma som ledsagare. Tack för det landstinget! Det som kommer ske är att jag kommer tappa mitt hår igen....det får bli så, jag har inget annat val men den här gången tror jag inte jag kommer att ta någon peruk. Jag får se, jag har fått en perukremiss men får se vad jag gör.

Idag har jag varit på mammografi. Jag fick kallelse till Norrköping först men efter en hel del mailkonversation så fick jag tid i Motala och det funkade lika bra det. Dessvärre kom maskinen inte åt ordentligt på det högra bröstet eftersom jag hade portacathen där men hon som tog hand om mig skrev det som kommentar till läkaren som ska titta på bilderna. De vore ju toppen på allt om det skulle visa sig att jag har fått bröstcancer också. Hoppas ni sköter era undersökningar som ni ska, mammografi och cytologprovtagningarna. Det kan rädda livet på er mina vänner så tänk er för innan ni avbokare eller struntar i en kallelse.

Jag börjar bli tröttare och tröttare. Märker hur min kraft sugs ut och energin försvinner mer och mer. Provade att vara hemma i min lägenhet i Norrköping förra helgen. Allt gick bra! Jag var på kirurgen och bytte gastrostomislang, sedan åkte jag hem och packade upp mina grejer, åkte därefter och handlade lite grejer innan jag landade hemma och pysslade lite med mina blommor och lite allt möjligt annat. Det var skönt som tusan att vara hemma men det var med blandade känslor jag åkte hem. Det var glädje över att kunna vara hemma, jag mår bra över att få vara i min egna lägenhet, sova i min säng och hänga i min soffa med min tv men jag inser att jag har inte kraft nog att orka hela tiden. När helgen var slut och jag åkte tillbaka till Motala var jag helt slut. Jag låg i två dagar och orkade knappt kliva upp från sägen eller soffan. Nu har magen strulat alldeles förskräckligt så det blir ingen hemgång till helgen. Om jag sköter mig och inte äter något så är allt lugnt men provar jag något att stoppa i munnen blir det stopp och vi får försöka att häva stoppet genom att spruta in vatten i slangen. Ibland funkar det och ibland tar det lite längre tid och då hinner jag må dåligt och börja kräkas. Inget trevligt alls om jag får utrycka min känsla. Får förhålla mig till att dricka och suga på isbitar igen......

I måndags provade jag healing. Veronica, en gammal vän, hörde av sig via facebook och frågade om jag var intresserad. Jag har aldrig provat det och tyckte det var en bra ide. Hon kom på förmiddagen i måndags och det var spännande. Känslan var avkopplande, lugnande och rogivande. Det tillsammans med den taktila massagen jag får av LAH (landstingets avancerade hemsjukvård) kommer göra gott för min arma kropp.
Min kropp känns som en gammal kvinnas kropp, den ser ut som en gammal kvinnas kropp också. Jag är så tunn så jag är genomskinlig på vissa ställen. Inget attraktiv alls! Jag har inte en muskel kvar på varken armar eller ben, det är jobbigt att gå upp för trappan här hemma och hamnar jag på huk har jag ett mindre mission att ta mig upp.

Livet är inte rättvist och det kan jag skriva under på men varför ska det vara så himla svårt/tufft för en del....?

Vi får se när jag skriver igen....kram

24 kommentarer:

  1. Tänker på dig vet hur min älskade mamma kämpade. Kram johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna för din kommentar! Jag försöker att kämpa men det är tufft!
      Stor kram

      Radera
  2. Kan verkligen inte föreställa mig hur tufft det är. Kämpa på och jag hoppas av hela mitt hjärta att det vänder snart. Hälsningar Christian "Kricka"

    SvaraRadera
  3. Åh Nina! Jag önskar så att du kan få bli bättre! Skickar massor med kramar ♥ Mari

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, jag har tänkt så mycket på dig och letade idag upp din blogg. Det du berättar var nedslående, men jag vet att du är en kämpe. Jag önskar dig all lycka och att hälsan återvänder. Kram Katarina Rybom

    SvaraRadera
  5. Åh Nina! Jag önskar så att du kan få bli bättre! Skickar massor med kramar ♥ Mari

    SvaraRadera
  6. Tack för att du skriver och delar med dig Nina! <3 Det låter skönt med taktil massage och snälla varma vänner som sänder sköna tankar. Att "flyta med" kan ibland vara mer välgörande än att "kämpa" så mycket. Jag tycker att det låter som om du mår bra av att vara riktigt snäll med dig själv och hitta något litet att njuta av mitt i den orättvisa vardagen. Vackra saker att titta på, fin musik och lugna sysselsättningar. Orkar du se bra filmer och lyssna på böcker? Det kanske kan skingra dina dystra tankar? Hoppas att du hittar lite mer glädje mitt i eländet! Skickar massor med kramar igen!

    SvaraRadera
  7. Livet är så orättvist ibland och inget kan man göra åt det mer än att kämpa, hoppas, hålla tummar, skicka styrkekramar. Du ÄR en fantastisk kämpe Nina, jag fortsätter att hålla tummarna hårt <3 <3 <3
    KRAM Kattis

    SvaraRadera
  8. Tänker på dig Nina jag vet att du kämpar <3 Många varma styrke kramar Kia

    SvaraRadera
  9. Anna (Tuppen)januari 29, 2014

    Gick och funderade hur det var med dig, härligt att läsa det du skriver även om det är tungt. Du är fantastisk som kämpar, heja! Stora kramar till dig

    SvaraRadera
  10. Tack för att du delar med dig! Jag har nyss själv gått igenom en cellgiftsbehandling, bröstcancer, Jag har haft tur! jag e frisk nu. Anser jag själv i alla fall. Läkarna vill väl att det går 5 år men orkar inte vänta på deras bedömning. Men slang i magen har jag Kissar inte själv an någon förunderlig anledning. Din fina vänn Anna har varit min arbetskamrat och jag har följt din resa via henne! Jaa varför drabbas några så hårt? Finns det någon anledning någon mening med det? ingen aaning, Idag dricker jag kolloidalt silver för att inte cancern ska komma till baka. Jag hade en mycket aggressiv sort som lätt sprider sig men hittade knölen i tid. Jag önskar att du kunde/ville testa kolloidalt silver. Du kan frysa in det i isbitar och suga på. Jag har läst mycket om detta silver och hört en massa användarberättelser om människor med obotlig cancer där tumörerna har blivit mindre och i vissa fall helt utplånats.Jag har inte hört om några biverkningar eller att det skulle vara farligt på något sett. Själv tar jag detta silver dagligen sen jag fick reda på att det fanns (september 2012) Jag behöver inte längre äta stark penicillin pga det. Jag känner inte dig men din historia har berört mig! Önskar dig allt gott i världen.Jag vill absolut inte ge falska förhoppningar, kanske kan vara ett litet halmstrå i alla fall men det jag kan bidra med är, om du är intresserad, är mera information och vägledning när det gäller detta kolloidala silver (KS) Kram och njut av din healing och taktila massage <3
    Din namne Nina

    SvaraRadera
  11. Vill bara ge dig en stor kram!!
    Fy fan vad livet är orättvist :-(

    Många kramar från Sandra

    SvaraRadera
  12. Massor av hjärtan till Dig idag! ❤️

    SvaraRadera
  13. Kram till dig alla dagar - och särskilt denna dag!

    SvaraRadera
  14. Många hjärtevarma kramar till dig idag och alla andra dagar,
    Åsa

    SvaraRadera
  15. Tänker på dig och skickar varma kramar!

    SvaraRadera
  16. Tänker på dig och undrar hur du mår! <3

    SvaraRadera
  17. Tänker på dig Nina.
    Kram /Maja

    SvaraRadera
  18. Hej Nina!
    Du ska veta att jag tänker på dig ofta och att jag saknar dina fina uppdateringar på bloggen. Hur har du det nu på dagarna? Hur går det för dig med behandlingen? Och har du ork för något på sidan om? Jag önskar av hela mitt hjärta att du får känna dig lite bättre allt eftersom. Håller tummarna och sänder många varma tankar. Kramar, Helena L

    SvaraRadera
  19. Nina, tänker på dig och hoppas du ändå har bra dagar. Saknar dina uppdateringar.
    massa kramar.

    Lillis

    SvaraRadera
  20. Tänker på dig Nina <3 Kram Kia

    SvaraRadera
  21. Hur mår du? Kram

    SvaraRadera
  22. Hej Nina! Tänker på dig och hoppas art du får bra vård. Kramar!!!!

    SvaraRadera
  23. Kollar in här dagligen,hur mår du ? Tänker jätte mycket på dig! Kram från Söderköping

    SvaraRadera