onsdag 30 maj 2012

Första behandlingen avklarad, bara fem kvar!

Ja, då har man fått sin första dos av cellgifter.

Den här gången åkte jag med taxi och buss till Linköping, väldigt smidigt! Blev hämtad av taxi utan för dörren och skjutsad till Vrinnevi där en buss stod väntade för att skjutsa mig och ytterligare en patient vidare till US. Blev avsläppt utanför onkologen så det var inte många steg man behövde ta själv. 160 kronor tur och retur. Jag kände mig lugn och stark. Inte alls så ledsen som jag var förra veckan när jag åkte in till Linköping. Mycket berodde på att jag visst vad som skulle ske och bemötandet har varit fantastiskt från första början så jag kände mig trygg.

Mamma kom och mötte mig och höll mig sällskap under hela dagen.
Det första jag fick var kortison i dropp, sedan fick jag tavegyl, även det i dropp, och till sist zofran i spruta. Allt detta var för att undvika illamående. Sedan var det dags för cytostatikan.

Den första påsen tog ca 3,5 h
Den andra påsen droppades in på 1,5 timme
Jag kände ingen smärta eller illamående under tiden jag låg där och fick i mig allt, inte heller när jag kom hem. Däremot håll jag på att gäspa käkarna ur led men det var omöjligt att sova. Pratade inte sjuksköterskan som ansvarade för mig så bubblade mamma. Vid lunch kom även Bettan på besök. Bettan är mina syskons mamma och hon arbetar på akuten på US. Det uppskattade jag mycket att hon tog sig tid och kom till mig.
Mamma och jag hade lite matsäck med oss, det hade vi blivit rekomenderade eftersom det tar så gott som hela dagen att få i sig allt som ska droppas in. Lite frukt och så hade en god vän kommit med hembakt pita från Albanien. Filodeg som var dubbelvikt med fyllning av spenat, lök och creamfraish. Det var riktigt smaskigt.

När jag kom hem hade jag lite spring i benen och satte igång och installera min nya el-grill som jag köpte i söndag och plockade i ordning hemma.


Det var som ett plockepinn

Fram med de nya skruvmejslarna
Bra tjej reder sig själv :D

Skruvad och klar - invigning med hamburgare

En gammal vän hörde av sig via facebook och undrade hur jag hade haft det idag. Eftersom hon inte bor så långt här ifrån bjöd jag hem henne på lite mat och fika mys. Det blev en sen och mysig kväll. Kan väl säga att jag somnade ovaggad :o)

Jag har sovit hur gott som helst i natt. Inte känt någonting konstigt, eller något illamående eller något annat. Började dagen med hur många piller som helst. Då är detta bara morgondosen.


Piller är inte min grej alls! Är inte alls förtjust i att behöva äta dessa för att må bra men det är bara att gilla läget och göra det som man blir ordinerad att göra......

Jag har haft en bra dag idag också, inget illmående, ingen värk eller något annat konstigt som skulle kunna uppstå eller komma. Tackar varje dag som jag får som är fri från illamående och smärta. Det som är konstant är tröttheten. Det blir värre under eftermiddagen och när jag kom hem från jobbet hade jag svårt att hålla ögonen öppna, låg och blundade en kvart innan det var dags att skjutsa sonen till pingisträningen. Det blir nog en tidig kväll ikväll....

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar