fredag 23 mars 2012

Det som inte dödar det härdar

Relativt pigg med tanke på operationen.
Redan igår klev jag upp från sängen och tog ett stapplande steg. Jag var så fullproppad med läkemedel så det kändes helt ok.
Visst blev jag snurrig och lite yr men jag fick också massor med energi och lite rosor på kinderna.

Annars sov jag mest igår, fick information från läkaren hur operationen gått och enligt honom är hela tumören borta och känslan är att rätt mycket annat också är borttaget.
Man kan inte säga om det är en godartad eller elakartad tumör utan det får jag svar på om fyra veckor. Skiter i det just nu, ta en sak i taget och jobba utifrån de förutsättningar som ges.

Idag har jag blivit flyttad till avdelningen och så har jag fått ett eget rum, det var lycka! Egen tv också så jag slipper slåss med pensionärerna om vilka kanaler vi ska titta på. Jag har sänkt medelåldern radikalt här på avdelningen och det är väl bra det, att det inte är så många unga personer som får det här.
Dom tror att det är äggstockstumör så det som tagits bort är livmodern, äggledarna, äggstockarna, en del av tjocktarmen och en del av ändtarmen.
Jag har en slang ifrån ryggen som reglerar morfin som smärtstillande och jag kan trycka till lite extra om jag skulle behöva. Fast jag har inte mycket smärta, man behöver bara säga till så ordnar man det vid behov.
En liten påse på magen blev det och vi får se hur länge den får sitta kvar. Just nu är det det minsta jag tänker på. Jag börjar sakta men säkert komma till insikt med vad det är som har hänt och har gråtit några omgångar.
Värst var det när Pilla och Linda kom, då brast det totalt. Det är bara att känna och låta det komma för jag klarar inte av att hålla det inom mig. Nu ska jag vila mig lite så jag orkar kolla lite på tv:n och kanske göra ytterligare ett försök att resa på mig och ta några steg.

6 kommentarer:

  1. Vilket skit du har råkat ut för!!! Skönt att operationen är över och att det verkar gått bra...Tur att du är en person med positiv energi, men som samtidigt vågar gråta ut och faktiskt har modet att säga att saker och ting är skit ibland! Du är en stark tjej som kommer ut ännu starkare ur det här än vad du var innan. KRAM från LUP-Jessica

    SvaraRadera
  2. You can do it!!!! Jag är med dig i tankarna och önskar att jag kunde hjälpa dig att må bra! Många kramar Lina & Filip! <3

    SvaraRadera
  3. Ha! Du är underbar... Jag tror inte att det bara är morfinet som gör att du orkar "tjabba" på bloggen. Säkert bidrar din positiva inställning, samt ditt minst lika positiva fysiska leverne!
    Härligt att du är på "G" igen! :-)
    /Jens

    SvaraRadera
  4. Monica Zetterströmmars 24, 2012

    Nina Nina Nina.....Ahhh....jag är både ledsen och "glad" om du förstår vad jag menar!!! Du är vaken och mår hyfsat bra...men det är inte kul med allt du går genom!!! Jag tänker på dig dagligen skall du veta! Även om du kanske inte vet/förstår det! Jag har haft många nära o kära omkring mig med olika diagnoser och självklart olika resultat/öden..... Och som den positiva människa jag är, finns det bara en BRA framtid för dig... Kram till dig & dina!!! jag följer dig vidare...

    SvaraRadera
  5. Underbara fina goa härliga Nina.
    Massor styrkekramar och kärlek till dig.
    Det finns inte ord att beskriva vad du går igenom och jag kan nog inte förstå hur du har det eller hur du känner hur mycket jag än försöker. Det jag vet är att omtanke och kärlek är det enda jag kan ge dig nu och jag tänker på dig massor.
    Vi kanske inte haft kontakt och känner varandra så bra men jag känner så för dig och lider med dig.
    Stor kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  6. Instämmer helt med Ulrika ! Du är stark Nina. Stor kram Eva L

    SvaraRadera