söndag 1 januari 2012

Förväntningar på 2012


Nyårslöften, tankar om att förbättra sig själv och sin livssituation är nog vanligt. Man tänker att ut med det gamla och in med det nya. Själv tog jag bort julen.
Förra nyår skulle jag hålla mig borta från godsaker. Både efterrätter, godis, fikabröd och snacks. Det jag tillät mig att mumsa på var jordnötter, poppisar och glass (glass bara under sommaren). Det höll fram till mitten på september sedan tröttnade jag. Jag gick varken upp eller ner i vikt och kroppen föreföll sig att se ut som förut och då föll motivationen. Det som blev en bra vana var att jag började äta ordentligt med mat. Det har hållt i sig. Det kommer bli en viktig ingrediens i mitt liv under våren om jag ska orka med det tempot jag lyckats skapa mig. Hej och hå! Bäst att lyssna på mamma som säger - gör en sak i taget och gör klart/färdigt, då slipper man stressa i onödan....när jag stressar ju bara i nödan :D

Förväntningar på 2012
Jag kommer att gå färdigt rektorsutbildningen och det ska fasen firas med pompa och ståt när den är klar...det är ju om ett år ungefär!
Jag ska ransaka mig själv om vad jag vill med min roll som instruktör. Vad ska jag prioritera och vad ska jag fortsätta att jobba vidare med. Jag kan inte ha fingrarna i alla syltburkar utan måste helt enkelt prioritera. Frågan är vad som ska bort, önskar man hade en "Brasse" (från fem myror är fler än fyra elefanter) Han hade alltid så bra förklaringar på varför man skulle plocka bort just den saken...inte alltid så lätta men han tänkte annorlunda och det skulle jag behöva nu.
Jobbet - ja, jag skulle vilja pröva några ideer som jag har för att förbättra arbetssituationen och skapa en större möjlighet att påverka sin fritid. Sedan är det både Qualis, SoL, Skola 2011 och budgeten som ska fungera för att inte prata om nya rekryteringar....andas, lungt och fint....Jag vill att allt ska flyta på och bara få vila i det som redan är på gång. Inga stora utvecklingsarbeten än det som redan finns.

Mig själv - finns jag? Jag gömmer mig bakom skalet, jobb, jobb och plugg rätt bra. Slipper ta ställning, tänka efter och känna. Det är nog ett status jag skulle vilja förändra men frågan är om det finns någon kraft över. Om 2012 blir ett år att prioritera så får 2013 bli ett år att leva. Just nu är det mer överlevnad som är i fokus.
En tanke som slår mig när jag resumerar mitt liv från tidigare år är att det nästan alltid sett ut så så här. Det gör att 2013 blir ett ännu viktigare år att förbereda sig inför. Jag behöver förberedelse, behöver mental förberedning för att bli kraftfull och stå för det jag känner. Under året som kommer ska jag börja träna på att säga nej, checka av och se vad som kommer hända. Kan bli en nyttig erfarenhet för både mig själv och min omgivning.
Inför 2013 ska det bli andra bullar  med den duktiga flickan!

Sonen har önskat att få byta dag när han byter hem. Vi har under alla år alltid haft onsdagarna som dag att lämna och hämta honom på. Nu vill han själv byta till fredagarna och han hade bra argument för det också..."då är jag på ett och samma ställe under skolveckan". Han är så klok min pojke, tur jag har honom, han lär mig något nytt nästan varje dag.
Både om min själv och livet.

Idag är det tydligen Pizzeriornas bästa dag :D

Ha en skön fortsatt nyårsdag!

2 kommentarer:

  1. Nina! Läser din blogg med jämna mellanrum, du skriver så bra. Fascineras av ditt höga tempo- men samtidigt verkar du hinna med dig själv också!? Önskar dig ett bra 2012. Kram Sara W

    SvaraRadera
  2. Hej där Sara!
    Tack snälla, kul att du tycker om det jag skriver. Önskar dig detsamma. Stor kram

    SvaraRadera