onsdag 28 september 2011

Vad är kvalitet?


Anne-Marie Körling är en lärare som har goda tankar om lärandet och vad kvalitet är när vi tänker på utbildning. Visserligen med inriktning på skolan men jag tycker att hennes tankar stämmer väl överrens med förskolans pedagogik. Filmklippet är på engelska och är ca 16 min långt. Jag hoppas ni som är föräldrar orkar titta på klippet och reflektera över hennes ord...

Det är en fråga som vi fått grunna lite på idag. Har fått information om Qualis. Qualis på latin betyder HUR och det är frågor vi hela tiden ska ställa oss. Hur vet vi det vi vet och hur ska vi utveckla vår verksamhet så det gynnar barnens utveckling och lärande.
För att öka kvaliteten på verksamheten är det också viktigt att lyfta förskollärarnas roll och arbete i förskolan, att förskolan lägger grunden för utbildning och undervisning samt att det livslånga lärandet börjar i förskolan. Att öka medvetenheten om lekens betydelse för banens utveckling och att pedagogerna i förskolan har ett medvetet tänk om varför man gör det man gör.
Men hur ska man lyfta fram detta arbete så det blir synligt för er som har era barn i förskolan? Genom transparans och att alltid ha en stående inbjudan till föräldrarna. Att genom enkäter ta reda på föräldrarnas och barnens tankar och uppfattning om vår verksamhet och därigenom lyfta fram de utvecklingsbara delarna vi har i verksamheten. Att genom dokumentation visa hur vi arbetar och hur det enskilda barnet utvecklas. Förskolan har inte mål till det enskilda barnet på samma sätt som skolan har till eleven. Vi ska ha en pedagogik som ska lyfta det enskilda barnet likaväl som gruppen som helhet. Brister i verksamheten ska riktas mot verksamheten och inte mot det enskilda barnet.

Utifrån givna förutsättningar ska vi prioritera och driva en verksamhet som hela tiden ska utvecklas och kvalitetssäkras. Detta kan till synes vara ett omöjligt uppdrag...i alla fall när den ekonomiska situationen i kommunen inte är så stark.
Jag ska citera en god vän "Norrköpings kommun vill ha en Ferrari men har inte mer medel att betala för än en gammal Skoda". Ibland känns det som om det är det det handlar om.
Det är så lätt att säga att rektor/förskolechef beslutar om den inre organisationen och det är inte huvudmannens (kommunens) ansvar. Man lyfter på olika håll att barngrupperna är för stora och forskning visar på att små barn inte ska vara fler än max 15/grupp.
Det känns lite som en utopi.
De givna förutsättningar man får gör att om man ska behålla den personaltätheten man har kan man inte göra annat än öka barngrupperna.
Här blir man splittrad i sin lojalitet.... Vem ska man tillgodose?

Självklart är det barnen som ska komma i första hand och det är den ekvationen som blir en klurig sak att luska ut..

Onsdagstankar .....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar