måndag 1 augusti 2011

Plugg plugg plugg!!!

Jaha, då sitter jag här igen med böckerna i knät och ska försöka plöja igenom lite facklitteratur som har med skolans mål och resultatstyrning att göra.
Mitt uppdrag, eller snarare min uppgift till slutet på augusti när vi ska sammanstråla på rektorsprogrammet igen är att ta reda på hur förskolorna arbetar med barns inflytande.
Det är 2 kap och 3 stycket i läroplanen för förskolan.
Jag citerar:
"I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön på förskolan. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av den pedagogiska verksamheten."

Självklart arbetar varje förskola med de demokratiska värderingarna som vi har i vårt samhälle och barnen har och ges möjlighet att påverka och ha inflytande över sin egen dag.
Frågan är bara hur gör man och hur vet man att det man gör är det rätta?

Visst finns det mål att följa men det är ju intressant att se hur man följer upp och hur man reflekterar och analyserar det arbete man har genomfört. Det är då det leder till utveckling, både för barnen och personalen.
Fast det låter så lätt så är det grymt svårt att hitta bra former och tid för detta i förskolan.

Hela den här veckan har jag avsatt tid för att läsa och reflektera, skriva och analysera.
Hejja Nina!

Idag ska jag köra spinning för Pilla på gymmet.
Det är mitt första spinningpass sedan 6 veckor tillbaka. Konditionen är inte på topp så en testomgång måste köras idag för att kolla av statusen i morgon. Då ska jag nämligen ha klass själv och hur illa det än brukar vara så får man så mycket energi när man kliver in i positionen som instruktör att orken bara infinner sig där.

Ha en fortsatt svettig måndagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar