torsdag 19 maj 2011

Tid är allt vi har?

Har gjort en kartläggning av min arbetstid!

OM jag börjar arbeta vecka 32 fram till vecka 51 är det 19 veckor under höstterminen. Det genererar om jag arbetar 40h/veckan 760h/termin. Så långt är det inga problem...
Jag har räknat bort all mötestid inkl medarbetarsamtal, lönesamtal och liknande samt tid för verksamhetsbesök (ca 2h/veckan á 4 enheter) det blir ungefär 420h/termin.
Då drar jag bort 420h från 760h och får kvar ungefär 340h.
Dom timmarna delar jag med 19 efersom det är 19 veckor under terminen och får då en summa som är 18h/veckan. Eftersom jag pluggar rektorsprogrammet och det ska ligga i min arbetstid drar jag bort 8h. Då blir det över 10h/veckan. Jag har 29 medarbetare som jag kan lägga ungefär 34 min/veckan på.

Nu har jag inte räknat med kvalitetsarbete, föräldrasamtal, samverkansmöten med socialtjänsten, skola, Previa, Budgetarbetet ligger inte heller i den tiden samt telefonsamtal och eventuella vikarieanskaffningar.....det pedagogiska ledarskapet kan få sin höjdpunkt i de två timmar jag avsatt för verksamhetsbesök men det är tveksamt om det håller.

Nu bör jag slå ihop mina grå och börja prioritera och tänka om och tänka nytt.
Hur ska jag generera i mer tid till det som är viktigt i mitt arbete - relationerna till mina medarbetare och utvecklingsarbetet på enheterna?

Nu ska jag nog kartlägga min fria tid :-)

1 kommentar:

  1. -Dra ner på möten så mycket det går för det är lite av möteshysteri numera. Mycket kan bestämmas när man träffas spontant och utan dagordning.

    -Ta bara de viktigaste samtalen, på ett särskilt nummer, och sätt till en stadigvarande telefontid där du ringer eller tar emot de övriga.

    -Längre möten med föräldrar och andra t ex socialtjänsten, och som inte är akuta, lägger du i möjligaste mån vid lågaktivitet som vid lov och andra planerade lugna perioder.

    -Du tar bort lönesamtal och ger alla avtalsenliga löner plus att den eventuella pott som finns delas lika. För alla gör ju ett jobb där en del är duktigare än andra men de har å andra sidan det lättare att få det att flyta, medan stackaren som inte har det så lätt får jobba mer för att det ska fungera. Så lika lön.

    -Sedan måste du delegera mer. Såsom tillsättande av vikarier, om ni har sådana som varit hos er förut. Det kan respektive enhet sköta själva.

    -Slutligen. Det pedagogiska ledarskapet ger sig självt.

    Säkert inte genomförbara punkter men det är vad jag skulle försöka med i din sits. Lycka till!

    SvaraRadera