tisdag 8 februari 2011

Utvärdering

Jag sitter och funderar på vad vikten av utvärdering verkligen är?
Vad tror man att man ska förmå när man utvärderar allt möjligt i både tid och otid....(frustration)

Den enskilde inividen kan säkert reflektera och utvärdera sitt dagliga arbete och lära av sina misstag men sedan då? Vad är nästa steg?
Att utvärdering är en form av styrmedel är tydligt klart, det kommer uppifrån och ska åtgärdas ner till...
Då vill jag återigen koppla ihop det med den inre motivationen, förståelsen och lusten för att skapa en förändring.
Min uppfattning är i de flesta lägen att har du inte de tre delarna så sker ingen förändring, vad blir då nästa maktmedel att förbättra utvecklingen på?
Jo, lön.....
Pengar är så mycket mer än bara kronor och ören, det kan skapa både motivation och lust. Problematiken är när förståelsen brister, vems ansvar är det då när man inte förstår att man inte förstår?
Det finns säkert många kloka tankar om detta ämne - här kom det lite lösryckta funderingar från mig!

Läste i tidningen idag om ett barn på en förskolan som suttit ute i flera timmar och sovit ensam för att personal inte haft koll på läget. Det var föräldrarna som initierade artikel i tidningen för att sprida kännedomen om hur det kan gå till.
Jag tycker det är bra, fast vinklingen skulle mer vara åt de bristfälliga ekonomiska förutsättningar som kommunen ger. Det är klart man kan skylla på det, tänker ni...men...om det fanns tillräckligt med personal med kompetent utbildning skulle inte detta ske. Jag ser hur förskolans personal blir mer och mer trötta, man kapitulerar sakta men säkert inför sitt pedagogiska uppdrag med barnen för att det finns så mycket mer som ska göras i verksamheten. Man har svårt att hitta former och rutiner när barngrupperna bara blir större och större med längre tillsynstider och högre krav från skollag, läroplan och övriga intressenter. Nu generaliserar jag lite i överkant....det finns fantastisk personal på förskolorna, hängivna sitt uppdrag och som visst får ihop alla delar, men dom blir färre och färre....det är svårt att rekrytera för det finns inte så många som vill arbeta under de tuffa förutsättningar som förskolorna har i dagsläget.

Jag har skrivit det förut och jag vill återigen lyfta personal som arbetar med barn/elever/vuxna. Ni betyder så mycket för de människor ni möter i er vardag och varje tillfälle i mötet är viktigt att ta vara på.
Rätt man på rätt plats kan göra underverk.

Skön tisdag mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar