fredag 10 juli 2015

Vilket är att föredra, snabb eller långsam död?

Idag är en sån där tröttisdag. Jag orkar ingenting!
Har haft en gammal kollega på besök. Så himla mysigt att prata lite. 
Tyvärr fick jag reda på att en gammal medarbetare till mig hastigt hade gått bort. Självklart i cancer. Vem får inte cancer idag :(.  Allt hade gått ruskigt fort och mina tankar går till familjen, hann de med att göra avslut?

Jag vet inte egentligen vad det är att föredra, långsamt sjukdomsförlopp som jag själv har eller pang bom direkt?
I min situation hinner jag förbereda mina nära och kära, jag hinner även att förbereda mig själv och även avsluta och göra färdigt. I den andra situationen hinner man inte våndas, gråta och ha ångest. Jag är i alla fall glad över att ha fått detta extra år. Tacksam över att få ha bott hemma i min lägenhet, vara nära mina vänner och min son. Jag har förberett så mycket men också gjort klart så mina nära och kära inte behöver undra eller ta beslut som dom inte är säkra på att jag hade velat.

Nu har jag tagit en liten powernap och piggat på mig lite.

Jag skulle vilja göra ett slag för Lidel! Min mamma fick mig att köpa deras dra-på-lakan. Det är lakan som man genom resår i kanterna bäddar sängen med. Man riskerar inte att få lakanet att släppa i kanterna utan det sitter där det sitter. Jag har en 140 cm bred säng och det är oftast bara IKEA som har grejer som passar till den eftersom det är få företag som har dessa mått på sina sängar.
Jag köpte i alla fall ett lakan och provade. För det första var bomullen så len så bara den hade jag kunnat betala för men även passformen var tipp-topp. För 99 kr har jag nu köpt på mig några stycken till, även i satin. Dom finns i olika färger och material, vissa är väl bättre än andra men jag vill varmt rekommendera dom. De finns i 90, 140 och 180 cm. Tror att priset för 90 cm var 79 kr och 140 cm och 180 cm kostade 99 kr. Passa på om du vill ha ett bra lakan för en billig penning. Sedan kanske kvaliteten inte super men man får det man betalar för och för mig är det viktigt att det är mjukt eftersom min hud är otroligt känslig.

På fredagarna kommer den bästa reklamen! Då kommer Netto-bladet! Det är också en butik jag tycker riktigt mycket om. Jag följer netto på Instagram och där kan jag verkligen bli inspirerad. Dom har alltid veckans vara och ibland är det mer intressanta saker än andra.

Jag kan också tipsa om en kampanj på Lipton där du kan få Swedish Grace muggar gratis....eller du får betala frakten. Klicka på länken nedan så får du mer information :)
Kampanj Lipton och Rörstrands muggar

Ha en riktigt skön helg och stor kram

10 kommentarer:

  1. Tänker på dig 💛
    Kram Anna C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Hoppas allt är väl med dig och att ni har en skön semester. Myser ute i Kaggebo :)
      Stor kram

      Radera
  2. Stor kram ❤️ vi känner inte varandra, men jag känner så otroligt Med dig. Ord är... Ja... Jag vet inte... Ord finns inte... Du är en otroligt vacker kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Tack för komplimangen!
      Visst är livet hårdare för vissa än andra. Jag hoppas du hr ett gott liv och att du mår bra!
      Stor kram

      Radera
  3. Jag har kommenterat tidigare ett par gånger och nu gör jag de igen.. Var får du din styrka ifrån? Man blir så fruktansvärt berörd av dina inlägg! Kramar i massor lilla fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karre!
      Tack för din kommentar!
      Jag vet inte riktigt om det är min styrka det handlar om, jag har mer en väldig stor livslust. Jag vill vara kvar här, jag vill njuta av livet här tillsammans med mina nära och kära. Jag vill vara kvar i min lägenhet, på mitt jobb tillsammans med alla mina aktiviteter.
      Hoppas du har det gott och mår bra!
      Stor kram

      Radera
  4. Älskar dina tips och förmågan att sätta ord på allt👍🏽 På den svåra frågan är svaren individuella. Varit med som anhörig där både plötslig och tid att säga farväl funnits. Sorgebearbetningen svår på olika sätt oavsett . 😘💞- att älska någon har sitt pris.. Stor kram till dig o de dina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Tack för din kommentar!
      Du har helt rätt vad gäller att älska någon har sitt pris. På det sättet kan jag vara glad över att leva ensam. Det skulle vara hemskt att behöva lämna den man älskar....
      Varm kram

      Radera
  5. Hej Nina,
    Har funderat lite kring till ditt inlägg här. Det är naturligtvis väldigt individuellt om vad som är bäst. Jag har ju inte upplevt din situation men dock situationen där man inte har tid vid två tillfällen. Första gången på 1980-talet, när jag fortfarande var ung. Innan jag fick min diagnos. Jag insjuknade på ett atypiskt sätt med en varhärd i buken och hög feber. Opererades flera gånger och febern försvann inte utan låg fortfarande på 40 - 41 grader. Jag låg på sjukhus i 10 månader med denna feber och blev bara sämre och sämre. Först gick jag ner från 52 till 44 kg. Den vikten hade jag ända till sista månaden då jag rasade ner till 32 kg på 10 dagar. Tilläggas ska att jag är 164 cm lång så jag var oerhört mager. Jag var verkligen dålig och hjärtat höll på att lägga av pga belastningen med så hög feber så lång tid. Ingen visste fortfarande varför jag var sjuk. De ville inte operera mig för hjärtats skull och en hjärtkonsult kontaktades. Jag vet att jag sa till honom att opererar dom inte nu så kommer jag att dö. Så han tillät operation. Jag vet att jag hade en sådan ångest för att jag inte hade avslutat saker och planerat för min bortgång. Jag hade också en väldig ångest för mina anhöriga, att vi inte hade pratat om det. Jag hade alltså en oerhörd ångest när jag åkte ner på operation. Visste ju inte om jag skulle klara den. 2:a gången var nu 2013, då jag hade den här enorma cystan i magen. Med detta vill jag säga att jag tror att sker allt på väldigt kort tid så har man ändå en massa ångest och oro och framför allt dåligt samvete för dom anhöriga för att man utsätter dom för oro och sorg. Jag tror alltså att allt blir mycket fridfullare för både en själv och anhöriga om man har kunnat förbereda sig på vad som kommer att ske och framför allt pratat om det, gråtit tillsammans, hinna säga allt man vill ha sagt. Jag tror att man kommer varandra mycket nära då och även om det är en stor sorg när någon nära blir så sjuk så tror jag att det skulle vara mycket värre om man inte har hunnit med hela den här förberedande processen. Jag tror med andra ord på att ha tid på sig är ändå att föredra. Men det är vad jag tycker och som sagt, det är nog väldigt individuellt beroende på hur ens sociala situation ser ut.
    Jag hoppas att du inte tar illa upp att jag nämner detta hur jag tror att det är.

    Glad att min uppfostringsmetod funkade. Fast jag var nästan säker på det. Vattensprutan är bra om dom t ex hoppar upp bland blomkrukor och sådant men inte när man ska visa vem som bestämmer och katter tycker inte om att man stirrar och pekar finger mot dom. Dom blir psykade av det. Men man måste få bort machobeteenden för det är inte trevligt. Har du tänkt på att Crocodile Dundee gör likadant i filmerna?
    Hoppas att du får må så bra du kan. Tycker att du är beundransvärd.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dominique!
      Du har sådan erfarenhet och du har verkligen varit med om sjukvårdens kompetens. Tack för att du hittade mig och för att du tar dig tid att kommentera. Tack också för dina fina saker du skickade. De står i min hall på en av mina byråer. Där har jag ställt två porslinshus, som man har värmeljus i, och så skulpturen tillsammans. Då ser det ut som i verkligheten fast i miniatyr :)
      Sture och jag kämpar på :D
      Stor varm kram

      Radera