tisdag 29 juli 2014

Det finns även bra dagar....

Jag har haft så fantastiskt bra dagar!
Trots värmen har jag orkat att ha mina vänner och min familj hos mig.
I fredags kom Fia hit med sin son Emil och vi grillade.
Jag hade gjort egen bearnaisesås och tzatziki som fick väl godkänt av grabbarna. Visserligen började jag må lite dåligt på kvällen men klarade mig från kräkningarna, LAH snurrade lite med läkemedlet och det tog lite extra tid innan jag fick hjälp med smärtlindring men när det väl kom så löste sig det mesta.

I lördags blev det bakning. Gjorde fina cupcakes med sonen och även lite nytt frukostbröd. På eftermiddagen kom Jenny och fikade. Vi har inte träffats på länge så det var både mysigt och skönt att ses. Mycket fniss i soffan blev det och jag fylldes på med positiv energi. Jag är så glad över mina vänner. Tacksam över att dom finns och berikar mitt liv med både energi och glädje men även att det alltid finns en tröstande axel att gråta ut hos.
Senare på eftermiddagen/tidig kväll åkte sonen och jag till maxi och handlade. Äntligen, till sonens förtjusning, har jag investerat i en kaffebryggare. Han har nämligen börjat dricka kaffe! Eftersom jag själv inte dricker kaffe har jag haft en kaffepress som jag gjort kaffe i. Det har inte varit så poppis så nu gav jag med mig och köpte en bryggare. Vi hann snabbt med att tvätta bilen i automattvätten i närheten sedan var det dags att åka hem och möta upp LAH och få mitt näringsdropp.

I fredags kom en AC, som jag beställt, hem för leverans. Den var så stor, på hjul med en stor slang som skulle installeras på baksidan av den. Den lät högt som tusan även om man hade på det lägsta läget. Den var inte riktigt som jag hade tänkt mig så i söndags packade min lillebror ihop den och idag tog jag kontakt med tretti.se för att få hjälp med att frakta tillbaka den. Dom har fortfarande inte hört av sig men jag hoppas på morgondagen.

I går kom min lillbror och hans familj. Vi åt mat tillsammans och fikade. Pratade och umgicks.
Alla barnen lekte och även Leo busade med flickorna. Dom hade riktigt kul och det var inte en konflikt på hela dagen. Det var så skönt att må bra och kunna njuta av mina gäster. Jag hoppas det blir lite svalare och att jag får fler bra dagar, då kanske jag kan träffa dom igen...snart....

Idag har mamma tillsammans med min andra lillebror varit här. Vi har varit på media mark och elgiganten för att hitta en liten mindre och portabel AC. Dessvärre är det slut överallt! FAN! Rent ut sagt. Jag fixade lite lunch tills dom kom, torsk i ugn och kokt potatis. Torsken är ett recept jag fått från en av mina medarbetare när jag jobbade som förskolechef. Den smakar helt underbart och vill därför dela med mig av det enkla receptet.

400 g torskfilé fryst eller färsk, kravmärkt och krokfångad
3 dl eko grädde
2 dl riven ost
1 gul ekologisk  lök
ketchup
torkad dill eller klippt, färsk ekologisk dill
salt och peppar

Sätt på ugnen på 200 grader
Hacka och stek löken lätt
Lägg torsken i en smord, ugnsfast form
Blanda grädde, den stekta löken och osten i en skål, blanda med en slev
smaksätt med dill, ketchup, salt och peppar.
Häll smeten över torsken och sätt in den i ugnen
Låt stå ca 20-30 min om den är färsk/tinad. Ca 40-45 min om den är fryst, lägg gärna lite folie över för att undvika att bränna ytan.
Smaklig måltid :D

Jag fick en massa bär av mamma och hade även lite själv i frysen så nu ikväll har jag gjort saft. Jag kan fortfarande dricka utan några direkta problem och då känns det nyttigt att dricka hemmagjord saft. Att jag gjort den själv är en bonus :)

Jag hoppas och ber om fler bra dagar där jag får njuta och ta vara på livet.
Nu väntar jag på oväder och rejält med regn men det verkar lysa med sin frånvaro. Norrköping verkar vara en stad där solen jämt lyser och för min del skulle det vara lite skönare om temperaturen i alla fall kunde sjunka några grader....

Stor varm kram till er alla

















4 kommentarer:

  1. Härligt med positiva dagar och stunder! Vänner ger kraft!
    Ja visst är värmen jobbig! Hoppas du får tag i en bra fläkt eller AC. Eller att vädret ändrar sig lite.
    Och tack gör receptet! Det ska jag testa. Kram!

    SvaraRadera
  2. Skönt att du har bra dagar också och att du kan ha roligt och träffa släkt och vänner ibland också. Det är klart att det kommer fler sådana dagar. Jag håller tummarna för det. Leo måste väl vara glad att du äntligen har införskaffat en kaffebryggare. Dricker inte själv kaffe men har en perkolator för mina vänner, som alla dricker kaffe.
    Hoppas att du får tag på en AC som är liten och smidig. Annars kyler en takfläkt ganska bra. Bättre än en vanlig fläkt i alla fall.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Det låter verkligen som en bra dag! Vad duktig du är som bakar o lagar mat �� kram till dig från hela familjen Tjäder o Sydafrika

    SvaraRadera