fredag 23 maj 2014

En halv meter tunntarm släppte från magen

I tisdags fick jag en halv meter tunntarm i stomipåsen.
Eftersom mitt immunförsvar och vävnaderna i kroppen är försvagade på grund av cellgiftsbehandlingen orkar inte kroppen hålla in tarmen. Jag fick panik! Tänkte att nu släpper hela innandömet i magen. Ringde upp till kirurgavdelningen på Vrinnevisjukhuset och fick prata med en sköterska som i sin tur ringde stomisköterskan. Det tog några minuter sedan ringde hon tillbaka till mig. Hon sa att jag var välkommen till stomisköterskan och jag ringde taxi och åkte upp till kirurgmottagningen. Väl där så berättade sköterskan att det inte var någon fara, det kan hända, inte så vanligt, men det händer. Jävligt trist att det skulle hända mig. Tycker det skulle vara skönt att bara få vara och låta livet glida lite.... Stomisköterskan petade tillbaka tarmen och sedan fick jag en gördel som jag kan bära så tarmen håller sig inne. Jag lär mig att förhålla mig även till detta...

Efter att ha haft en och en halv vecka som varit fylld med goda vänner, besök på jobbet och umgänge med sonen så kraschade jag igår eftermiddag.

Jag åt lunch med min förra kollega Bassam och cyklade hem från stan vid 14 tiden. Kände att det var något som inte riktigt stämde, jag kände mig konstig i kroppen. Jag började må illa och fick kramper i magen. Illamåendet höll i sig och när sköterskorna från LAH kom vid 22 tiden kände jag mig urkass. Dom satte dropp på mig och jag tänkte att nu ger det nog med sig men inte heller då blev det bättre. Tanken som slog mig var om jag fått vätskebrist därav illamåendet. Jag låg som i dvala under natten och oroade mig för stomin och kramperna i magen. Tittade med jämna mellanrum så stomin hade sin vanliga färg och inte ändrade sig mot mörkröd/svart. Stomisköterskan hade nämligen varnat mig för att den kunde stasa sig och strypa blodflödet i och med gördeln, så jag blev lite nojjig över detta fast jag tog av mig gördeln under natten. På morgonen när sköterskan från LAH kom så mådde jag fruktansvärt illa, kramperna hade gett med sig, hon gav mig lite zofran och då släppte det äntligen. Jag kände mig så pass ok att jag lyckades ta mig till tandläkaren.

När det blir bakslag så dippar jag stort. Blir så rädd att det inte ska bli bättre och jag får ångest över att slutet kommer närmare. Kroppen styr sig själv och jag kan inte göra så mycket för att påverka, det blir många mörka tankar som virvlar runt i huvudet. Nu har jag inte ätit något sedan lunch igår och kanske fått i mig en halvliter vätska förutom droppet. Hoppas jag piggar på mig tills i morgon då det är mys med Cissi på förmiddagen och grill hos familjen Pettersson på kvällen.

Jag har lidit av kraftiga ilningar i tänderna och har verkligen försökt med allt för att råda bot på det. Provat olika sorters tandkräm och munvatten men ingenting har hjälpt. Nu pratade jag med Maria, min tandläkare, om problemet och på onsdag ska jag tillbaka för att göra en avgjutning av tänderna så jag får en skena som jag ska ha ett flourgel i. Vi får hoppas det hjälper för det är rätt obehagligt med dessa ilningar.

Älskar verkligen värmen, det är så härligt att det har blivit fint väder. Vågar man säga att sommaren har kommit?

10 kommentarer:

  1. Hej Nina! Nu känner jag att jag vill skriva några ord till dig igen. Jag gladdes med dig när det blev en positiv förändring och du kunde flytta hem (äntligen). Nu lider jag med dig när du får påslag av tråkiga problem. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du får ha det bra och lugnt från nya tråkigheter. Måtte du få må bra så du kan njuta av sommaren och sällskapet av goda vänner samt att magen klarar av lite god mat.. En varm och stor kram från Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Hoppas det går bra för dig på jobbet <3
      En dag i taget så ordnar det sig vartefter.
      Kram

      Radera
  2. Nina, jag hoppas det "bara kan få glida på" för dig ett tag nu. Så du kan njuta av värmen, vännerna och allt annat som gör det lite lättare för dig. Det är DU väl värd <3
    Kram till dej <3

    SvaraRadera
  3. Hej Nina!
    Vad tråkigt att du har fått tarmprolaps, som det kallas för. Det är i alla fall inte farligt och det händer då och då. Blir det för besvärligt så kan man med ett litet lätt ingrepp fästa tarmen vid bukväggen igen. Hoppas att du mår bättre nu vad gäller magkramp och illamåendet och att det är medicinen som orsakat det så att du fortsättningsvis kan äta och dricka gott. Du kan ju också ha drabbats av magsjuka faktiskt. Det går fortfarande. Jobbar på sjukhus och just nu är det två avdelningar som är stängda pga av det. Du är ju förmodligen känslig för sådana virus just nu.
    Ha det jätteskönt i värmen och sommaren, som verkligen kom tidigt i år.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dominique! Är det så det heter "tarmprolaps"? Stomisköterskan sa till mig att man undviker att göra några som helst ingrepp på mig eftersom jag är så känslig just nu. Jag kämpar på med gördeln :)
      Visst kan det vara magsjuka, den tanken har slagit mig också men nu visade det sig att det handlade om vätskebrist. Det är dropp som gäller för hela slanten. Jag uppfattar inte att jag blir torr i huden utan att det är de inre organen det gäller...tror du att jag uppfattat rätt?
      Tack för ditt engagemang och dina kommentarer, dom värmer!
      Kram

      Radera
  4. Hej igen Nina.

    Alla Jackeltoftar säger hej till dig.

    SvaraRadera
  5. Käraste Nina! Tänker på dig varje dag och hoppas att du får mer hjälp och att du kan ha det bra mitt i all sjukdom. Stora kramar till dig!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Det gör mig så ont att du är sjuk igen! Jag hoppas röntgenbilderna visar att tumörmassan har krympt och att du kan fortsätta med cytostatikan. Tänker på dig och önskar dig allt gott! Varm kram <3

      Radera